Dit is waarom je communicatietool 3CX wil gebruiken met Microsoft Teams

Gesponsord Commerciële Redactie 27 okt 2021
Leestijd: 4 minuten

3CX is dé communicatietool voor zakelijk contact. Het maakt dan niet uit of je gebruikmaakt van de web client, smartphone-app, het Windows-programma of een fysieke telefoon. Het systeem biedt tools voor samenwerken, bellen, chatten en nog veel meer. Bovendien verhoog je de efficiëntie en productiviteit op het kantoor en profiteer je van ingebouwde klantenservicetools voor het verhogen van de klanttevredenheid. En nu is er ook nog een fijne integratie met Microsoft Teams.

3CX werd in 2005 opgericht en stond aan de wieg van VoIP (Voice over IP), ook wel IP-telefonie genoemd. Inmiddels is het bedrijf pionier op het gebied van zakelijke communicatie en maakt het gebruik van de open standaard SIP- en WebRTC-technologieën. SIP staat voor Session Initiation Protocol en wordt gebruikt voor het opzetten van een spraakverbinding via IP-telefonie. Daardoor verandert de traditionele telefooncentrale in een compleet communicatieplatform dat klanten een eenvoudige, flexibele en betaalbare oplossing biedt voor bellen, videobellen en live chat.

Microsoft Teams-integratie

Omdat het bedrijf constant naar nieuwe mogelijkheden kijkt en beoordeelt wat van waarde kan zijn in zakelijk en klantcontact, is met versienummer 18 officieel de verbeterde integratie met Microsoft Teams uitgerold. Microsoft Teams is een van de meest gebruikte tools waar collega’s mee samenwerken. Het programma is zeer geschikt voor interne bedrijfscommunicatie, maar biedt weinig opties aan voor uitgaande gesprekken met klanten.

En dat is waarom de integratie zo belangrijk is. 3CX V18 biedt namelijk een kosteneffectief alternatief voor bellen via Microsoft 365. Gebruikers bellen dan via SIP-trunks. Zo’n trunk moet je zien als een soort converter – of brug – tussen IP-telefonie en traditionele telefonie. De trunk converteert het digitale signaal naar een analoge variant, zodat de telefooncentrale het communicatieverzoek begrijpt en tot stand brengt. En het mooie is: als beller merk je hier helemaal niets van.

Bovendien profiteer je als gebruiker van lage (inter)nationale tarieven van lokale SIP-providers. Het maakt niet uit of je belt vanuit het 3CX-systeem naar een Microsoft Teams-gebruiker of als Teams-voorstander die de vertrouwde omgeving van dat programma prefereert: de ervaring is naadloos en uniform. Beheerders krijgen zelfs toegang tot een zeer complete PBX (Private Branch Exchange, een telefoonnetwerk voor interne communicatie) dat eenvoudiger te gebruiken en te configureren is dan Teams. Denk dan aan contactcenter-functies zoals wachtrijen, rapportage, routering en meer.

De integratie staat bovendien garant voor meer kostenbesparingen:

  • Je bespaart op Microsoft Teams-telefoonkosten.
  • Je krijgt toegang tot een beter telefoonsysteem.
  • Je belt altijd en overal, dankzij de Android- en iOS-apps.
  • En je bespaart bovendien een hoop tijd en gedoe met allerlei systemen en licenties.

3CX is een zeer uitgebreid platform

Hoewel de Microsoft Teams-integratie centraal staat in de nieuwste update, biedt versie 18 nog meer handigheden aan. Zo biedt 3CX V18 een compleet vernieuwde webclient aan, die gemakkelijk in gebruik te nemen is. Daarnaast is de desktopapp ook in een nieuw jasje gestoken. Je kunt overal inloggen met je active directory-, Microsoft 365- of Google-account. Lokale active directory-accounts worden ook via Microsofts gratis Azure AD Connect-service ondersteund.

Een belangrijk onderdeel van 3CX is nog altijd de live chat-functie met de optie voor een live call. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan de helft van klanten graag direct met iemand in contact komt via chat. Goed voor de klanttevredenheid, maar ook de conversies. 3CX biedt namelijk zeer handige functies aan omdat het systeem zo uitgebreid is.

Met één druk op de knop kan een websitebezoeker iemand (video)bellen wanneer een probleem net even te ingewikkeld is voor reguliere chats. Ze hoeven daarvoor geen nummers in te tikken en krijgen meteen de juiste persoon aan de lijn. Dat komt doordat de live chat-functie direct is opgenomen in de telefooncentrale. Dezelfde medewerker neemt dat gesprek dan aan via de 3CX-webclient, de Windows-desktopapp of de mobiele app. Al het klantcontact loopt dus via één platform, ook het contact via sms of Facebook Messenger.

Tot slot zijn de mobiele apps uitgebreid, waardoor op afstand werken beter gaat. Er is betere AudioCodes management: het systeem bepaalt aan de hand van het netwerk welke instellingen nodig zijn (afgaande op wifi, 3G of 4G). De centrale vangt een mogelijke netwerkuitval op en je mist nooit meer een telefoongesprek dankzij de samenwerking met Google en Apple. Die samenwerking heeft ertoe geleid dat pushnotificaties betrouwbaarder zijn. Ook is er nu een integratie met stemassistent Siri, waardoor Siri telefoongesprekken kan voeren via 3CX.

Zelf uitproberen?

Klinkt dit programma als muziek in de oren? Dan hebben we goed nieuws! Je kunt het platform 3CX nu een jaar lang gratis uitproberen. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is naar de website van het bedrijf te gaan en je daar aan te melden. Dit geldt voor een onbeperkt aantal gebruikers, inclusief de mobiele apps, webconferenties, de zeer handige live chat-functies, Facebook-integratie en nog veel meer. Ben je klaar voor de ultieme keuzevrijheid? Meld je dan snel aan.

In samenwerking met 3CX

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen