Smartphone vervangt e.dentifier bij ABN Amro
Klanten van ABN Amro kunnen langzaam maar zeker afscheid nemen van hun e.dentifier. Een mobiele telefoon met de ABN-app kan het losse apparaatje dat gebruikt wordt vervangen. Het werkt vanaf vandaag voor de meeste bankzaken.
Zo kunnen betalingen via internetbankieren met de app bevestigd worden. De bank komt met deze functie omdat klanten hun e.dentifier vaak niet bij de hand hebben, terwijl de app wel op hun telefoon staat.
Daglimiet nog steeds van toepassing
Na het invoeren van een opdracht op een computer, kan de mobiele app worden gebruikt als identificatiemiddel. Na het openen van de ABN Amro-app dient ingelogd te worden, waarna de betaalopdracht automatisch verschijnt. Deze kan vervolgens via de smartphone worden bevestigd via de pincode, Touch ID of (in de toekomst) Face ID. De e.dentifier is alleen nodig voor bedragen die hoger zijn dan de daglimiet van de rekening.
Om de nieuwe functie te gebruiken dient Mobiel Bevestigen aangezet te worden. Dat kan in de app onder Instellingen → Inloggen en bevestigen → Mobiel Bevestigen. Zet het schuifje vervolgens aan.
Naar voorbeeld van ING en Bunq
ABN Amro volgt hiermee het voorbeeld van ING en Bunq, deze banken gebruiken hun apps al veel als identificatiemiddel voor bankieren op desktop en tablet. Ook voor iDEAL. ABN Amro de mogelijkheid om iDEAL-betalingen te bevestigen via de app nog niet. Concurrent Rabobank heeft nog geen enkele koppeling gemaakt tussen desktop en app en vereist een random reader om betalingen te bevestigen.