Waarom Adobe met jouw gegevens aan de haal gaat voor AI

Tech Dennis Mons 9 jan 2023
Leestijd: 2 minuten

Adobe lijkt zeker gebruik te maken van de content opgeslagen op zijn servers om artificial intelligence (AI) te trainen. Dat is zeker niet te verwaarlozen aangezien het de meest gebruikte beeldsoftware ter wereld is.

Dit werd duidelijk toen Adobe content-analyse toevoegde aan zijn verzameling van toestemmingsgegevens. Hierbij vroeg het niet eens eerst alle gebruikers om de optie om aan te geven wat Adobe hiermee mag doen. Ze doen het gewoon. En ze maken je leven makkelijker? Niet echt.

Adobe licht terecht onder vuur vanwege AI

Dit leidde tot een golf van reacties op sociale media, waarbij gebruikers manieren opperden om de privacyinstellingen te vergrendelen voor de Creative Cloud- en Document Cloud-apps van Adobe. Zelfs het team achter de gratis tekensoftware Krita sloot zich aan bij de Twitter-storm en omschreef Adobes acties als “ew”. Niet bepaald florissant.

De content-analyse is een beleid dat al lange tijd bestaat, zoals te lezen is op de veelgestelde vragen (FAQs) op de website van het bedrijf. Deze is in augustus 2022 voor het laatst bijgewerkt. Daarin verklaart Adobe dat het vooral machine learning gebruikt in Creative Cloud en Document Cloud om de content van gebruikers te analyseren.

Machine learning is een onderdeel van artificial intelligence waarbij een computersysteem algoritmes gebruikt om te leren van data zonder menselijke tussenkomst. Zodoende zijn conclusies te trekken uit patronen en voorspellingen.

Sensei

Adobe Sensei is het AI-systeem van het bedrijf en wordt gebruikt in verschillende Adobe-producten, zoals Acrobat en Premiere Pro, om betere resultaten te bereiken.

sensei adobe
Verkeerde sensei. (Afbeelding: Columbia Pictures)

Het blijkt dat Adobe Sensei’s geheime ingrediënt de content van gebruikers is, waaronder Stock, Express en Lightroom-inzendingen, deelname aan bèta-tests en verbeteringprogramma’s en het verwerken van de structurele elementen van PDF-bestanden.

In reactie op de ophef verklaarde een woordvoerder van het bedrijf aan verschillende publicaties dat gebruikers controle hebben over hun privacyvoorkeuren en instellingen en benadrukte hij dat dit al lange tijd het beleid van het bedrijf is.

Riekt het raar? Geurt het kleurig? Wat ons betreft wel.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen