Hoe AI games op je PlayStation 5 of Xbox Series X beter kan maken
De ontwikkeling van AI is de afgelopen tijd in een stroomversnelling geraakt. De slimme technologie heeft ook zijn weg gevonden naar games voor bijvoorbeeld je PlayStation 5 of Xbox Series X.
Google onthulde recent Project Gameface, waarbij ze een handsfree, AI-aangedreven gamingmuis lieten zien. Hiermee kun je de cursor van je computer besturen met hoofdbewegingen en gezichtsgebaren. De innovatieve technologie geeft een mooi kijkje in de toekomst van AI en gaming.
Google’s nieuwe AI-technologie
Google raakte geïnspireerd door videogamestreamer Lance Carr. Hij heeft een spierziekte en gebruikte een head-tracking-muis om zijn PlayStation 5 te kunnen besturen met zijn hoofd. Door een brand bij hem thuis verloor hij al zijn apparatuur. En daarmee ook zijn muis. Lance kon daardoor niet meer gamen.
Het tragische verhaal inspireerde Google om de nieuwe AI-technologie te ontwikkelen die hem en vele anderen zou kunnen helpen. Het team van Google gebruikte een webcam om meer dan 400 punten in het gezicht te detecteren, waardoor gamers hun hoofdbewegingen en gezichtsuitdrukkingen kunnen gebruiken om te klikken of te slepen.
Lance is nu al heel blij met Gameface. De technologie is zo precies dat hij zijn eigen naam kan schrijven.
Machine Learning
De technologie van Gameface is gebaseerd op Machine Learning. Dit is een proces waarbij AI wordt getraind om patronen te herkennen en voorspellingen te doen door middel van datasets. Je kan de technologie van Gameface dus scharen tussen ChatGPT, OpenAI en StabilityAI.
Echter, zijn die modellen er om werk over te nemen. Dit systeem is erop gebouwd om mensen te ondersteunen en om dingen te doen die eerder niet mogelijk waren. De nieuwe technologie kan een grote impact hebben op hoe we in de toekomst zullen gamen met bijvoorbeeld een PlayStation 5 of Xbox Series X.
Wat betekent AI voor de toekomst?
AI kan ons helpen bij technische klussen die veel tijd in beslag nemen. Het kan games toegankelijker maken voor spelers en technische klussen van ontwikkelaars overnemen. Zo hebben ze meer tijd over om zich op andere zaken te concentreren.
De slimme technologie kan nog een stap verder gaan. AI zou in de toekomst ook getraind kunnen worden om een toegankelijkheidskader te maken. Dit kader zou de visuele, audio- en interactieve aspecten van games aanpassen, zodat kleine ontwikkelaars niet zelf duur onderzoek hoeven te doen of talloze tests hoeven uit te voeren.
Mensen moeten betrokken blijven
Maar experts waarschuwen om ook mensen bij het maakproces te blijven betrekken. Je krijgt immers geen perfecte game als je vraagt: ‘AI, maak mijn game toegankelijk!’ Er blijven mensen nodig die nieuwe games voor een PlayStation 5 of Xbox Series X blijven testen. Uiteindelijk speelt een mens de game en niet een machine.
AI kan dus een geweldige tool zijn voor ontwikkelaars. Maar ze moeten tijdens het hele maakproces rekening houden met de toegankelijkheid voor mensen. Op die manier kunnen ook gamers als Lance blijven genieten van een fantastische game.