Alles wat je moet weten over het bouwen van een website

Partner Commerciële Redactie 11 dec 2024
Leestijd: 9 minuten

Het bouwen van een website is iets wat een steeds groter percentage van personen en bedrijven heeft gedaan. Logisch, want zonder een website is je online aanwezigheid natuurlijk een stuk kleiner. Kortom, het is cruciaal om een goede website te hebben. In dit artikel leer je alles wat je moet weten over het bouwen van een website.

Een sitebuilder is je beste optie

Als eerste is het goed om te weten dat een sitebuilder veruit de beste optie is om een website te maken. Dit is een speciaal hulpmiddel dat ervoor zorgt dat je binnen mum van tijd zelf je website in elkaar kunt zetten. Hierbij is het met name handig dat er een interface is die duidelijk maakt hoe je bepaalde bouwblokken van een site het beste kunt gebruiken. Denk dan bijvoorbeeld aan een blok voor de titel, gevolgd door een blok met een afbeelding van je producten, diensten of portfolio. Het handige aan een websitebuilder is dat het heel laagdrempelig is en iedereen zo zelf een prachtige website kan bouwen in plaats van geld te spenderen door er iemand voor in te huren.

Waar een goede website uit bestaat

Een duidelijke navigatie

In de eerste plaats hoort een duidelijke navigatie onderdeel te zijn van een goede website. Als je website moeilijk te gebruiken is en een onduidelijke navigatie heeft, zullen bezoekers minder snel vinden wat ze zoeken of op de juiste pagina terechtkomen. Hierdoor haken ontzettend veel mensen af, waardoor je minder verkeer op je website overhoudt. Dit is met name slecht voor bedrijven die veel producten of diensten willen verkopen. Maar ook als je graag meer mensen in aanraking wilt laten komen met je persoonlijke portfolio zal je aandacht moeten besteden aan de navigatie. Hoe simpeler en duidelijker het ontwerp is, des te beter de navigatie wordt ervaren door bezoekers.

Snelle laadtijden

Niemand houdt ervan om te wachten, vooral niet online. Daarom zijn snelle laadtijden essentieel voor een goede gebruikerservaring op je website. Stel je voor: je klikt op een link en je moet ‘eeuwen’ wachten voordat de pagina eindelijk opent. Grote kans dat je afhaakt en direct naar de concurrent klikt. Als die concurrent dan ook nog eens een website heeft die wel snel laadt, dan ben je dus een klant kwijt. Dat wil je natuurlijk niet voor jouw bezoekers! Met een razendsnelle site weet je zeker dat je bezoekers langer te gast blijven op je site.

Call-to-Action-pagina’s

Verder zijn call-to-action-pagina’s een must voor de meeste sites. Dit zijn landingspagina’s waar je een oproep aan een bezoeker doet om een bepaalde actie te verrichten. Denk dan bijvoorbeeld aan het afronden van een aankoop of een bericht naar je sturen als men je portfolio op prijs stelt. Hierbij is het zaak om een CTA knop in te richten die niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook een sterke boodschap heeft, waardoor mensen geneigd zijn om op de knop te klikken.

Kwalitatieve inhoud

Wat betreft kwalitatieve content: het draait allemaal om het creëren van content die echt iets toevoegt aan de ervaring van je bezoekers. Je wilt dat mensen zich verbonden voelen met wat je deelt. Goede inhoud is zowel informatief als uitnodigend. Het hoeft niet altijd formeel te zijn; soms is een meer informele toon precies wat nodig is om een empathische band te smeden. Zorg ervoor dat je teksten pakkend en nuttig zijn en dat ze inspelen op de interesses en behoeften van je publiek; jouw doelgroep dus. Door boeiende en relevante inhoud aan te bieden, vergroot je de kans dat bezoekers terugkeren naar je site en zich meer verbonden voelen met jouw merk of persoonlijke stijl.

Responsieve ontwerpen

Ook is het hebben van een responsief ontwerp cruciaal voor het bouwen van een website. Dit houdt in dat het ontwerp van je website reageert op het apparaat dat een bezoeker gebruikt voor het bekijken van je site. Hierbij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat niet alleen computers, maar ook telefoons en tablets goed functioneren op de site. Dit zorgt ervoor dat de gebruikerservaring van zoveel mogelijk mensen op de webpagina’s fijn is, waardoor de site meer verkeer naar zich toe zal trekken.

De redenen om een website te bouwen

Jezelf op de kaart zetten

De grootste reden om een website te bouwen, is het jezelf op de kaart zetten. Hiermee weet je zeker dat iedereen ziet wat je kunt. Maar wat zijn de manieren om dit voor elkaar te krijgen? Denk aan een portfolio waar je je talenten etaleert, een blog waar je verhalen en ervaringen deelt, of een webwinkel waar je je creaties aan de wereld laat zien. Door je eigen unieke draai aan je online aanwezigheid te geven, steek je met kop en schouders boven de rest uit.

Informatie delen

Ten tweede loont het om een website te bouwen als je graag informatie wilt delen. Door middel van een website zorg je er namelijk voor dat iedereen constant bij deze informatie kan. Dit is een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld sociale bijeenkomsten organiseren of workshops houden. Met een simpele zoekopdracht komt men uit bij de informatie van jou waar ze naar op zoek waren. Dit is dan ook een krachtig hulpmiddel als het je doel is om kennis of andere bevindingen met zoveel mogelijk mensen te delen.

Een online aanwezigheid hebben

Als je ervoor kiest om een online aanwezigheid op te bouwen, open je de deur naar een wereld vol mogelijkheden en contacten. Het is niet alleen een kans om jezelf volledig te uiten en je projecten te tonen, maar ook om verbinding te maken met een breder publiek dat jouw interesses deelt. Online platforms bieden je de kans om je netwerk uit te breiden en in gesprek te gaan met mensen die je normaal misschien nooit zou tegenkomen. En zeg nou zelf, hoe handig is het dat anderen je kunnen vinden, waarderen wat je doet, en contact met je kunnen opnemen wanneer zij maar willen? Het geweldige aan een online aanwezigheid is dat het jouw eigen podium is, vol met jouw unieke taal en expressie.

Je onderneming digitaliseren

Tevens is een website bouwen een stap voorwaarts als je graag je onderneming wilt digitaliseren. Bijna alle bedrijven worden geforceerd om een website te hebben, doordat ze anders niet met de tijden mee zullen gaan. Dit geldt ook voor beroepsgroepen die van oudsher traditioneel zijn, zoals hoveniers en schilders. Door middel van een website kun je bepaalde aspecten van je onderneming digitaliseren, zoals het maken van afspraken en betalingen. In een tijd waarin men geen fysieke agenda meer heeft of met cash betaalt, kan dit een verschil maken.

Een online platform voor je klantenservice hebben

Je klantenservice kan het verschil maken tussen een eenmalige klant en een trouwe fan. Door een online platform voor je klantenservice te hebben, ben je altijd bereikbaar en kunnen klanten eenvoudig hun vragen of problemen aangeven. Het draait allemaal om gemak en snelheid in de digitale wereld van vandaag. Klanten willen direct contact kunnen maken zonder te hoeven wachten; een online klantenservice maakt dat mogelijk. Of het nu een chatbot is die de meest gestelde vragen beantwoordt, of een eenvoudig ticketsysteem waar klanten hun verzoeken kunnen indienen, het zorgt voor een soepel en betrouwbaar proces.

Let op deze zaken met het bouwen van een site

De beveiliging

Als eerste is het zaak om op de beveiliging te letten bij het bouwen van een site. Je wilt namelijk wel dat bezoekers veilig blijven tijdens hun bezoek. Probeer daarom zo snel mogelijk om een https certificaat te bemachtigen. Bij de meeste websitebuilders zit dit automatisch inbegrepen. Kijk daarnaast naar veilige hostingopties. Hierdoor houd je ook je eigen bedrijfsinformatie veilig weg van mensen met kwade bedoelingen.

SEO-vriendelijkheid

SEO of zoekmachineoptimalisatie is een van de handigste tools in je digitale gereedschapskist. Stel je voor dat je een prachtige winkel hebt, maar hij staat verborgen in een achterafstraatje – geen klant die je vindt! Dat wil je natuurlijk niet met je website. Door te zorgen voor een SEO-vriendelijke site, geef je jezelf de beste kans om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen en meer bezoekers te trekken. Dat betekent handige titels, beschrijvingen en het gebruik van de juiste zoekwoorden die mensen in Google stoppen als ze op zoek zijn naar jouw diensten. Maak je geen zorgen hierover als je niet bekend bent met SEO, want het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met een beetje geduld en de juiste tools zul je binnen mum van tijd je site SEO-vriendelijk maken.

Hoe functioneel de site is

Vraag je verder af hoe functioneel de site is. Het geheim achter een succesvolle website is dat alles met een doel is gebouwd. Bedenk daarom of elke functie op een pagina nut heeft. Voor een salespagina heeft het bijvoorbeeld niet veel nut om blogartikelen aan de zijkant van de pagina te zetten, terwijl aan de andere kant testimonials wel van toegevoegde waarde zijn.

Voor wie het bouwen van een site interessant is

Ondernemers

Als ondernemer wil je natuurlijk graag een goede indruk maken en je bedrijf laten groeien. Een sterke website kan daarbij een cruciale rol spelen. Het is de plek waar potentiële klanten meer over je te weten komen en zich kunnen laten overtuigen van jouw expertise. Door slim gebruik te maken van een website, kun je meer leads genereren en uiteindelijk meer verkopen realiseren. En het mooie is dat je niet eens een techneut hoeft te zijn om een website op te zetten die goed werkt en er aantrekkelijk uitziet. Met de juiste tools en een beetje creativiteit kun je stap voor stap een online visitekaartje creëren dat precies laat zien waar jouw bedrijf voor staat.

Bloggers

Ook als je graag blogt, zal een site bouwen een interessante optie zijn. In plaats van dat je je blogs als gastartikelen laat plaatsen op andere sites, doe je dit voortaan op je eigen site. Hierdoor heb je een stuk meer creatieve vrijheid doordat je niet met andere partijen te maken hebt die je artikelen afkeuren of vragen om wat zaken te bewerken. Ook heb je de mogelijkheid om je eigen stijl blog te bedenken als je zelf de site bouwt.

Creatieve personen

Als je een creatieve geest hebt en graag je artistieke kant wilt laten zien, is een eigen website de perfecte creatieve speeltuin voor jou. Een website biedt je de gelegenheid om je werk op jouw manier te presenteren aan de wereld. Geen lastige platforms die je stijl beperken, maar de vrijheid om je eigen stijl en flair te delen. Het leukste is misschien wel dat je met verschillende elementen kunt experimenteren – van lettertypes en kleuren tot interactieve foto’s en video’s – allemaal binnen jouw eigen domein. Het bouwen van je eigen site kan voelen als een verlengstuk van je creatieve proces, waardoor je een authentieke connectie kunt opbouwen met je publiek. Het is een online atelier waar je passie en persoonlijkheid volop de ruimte krijgt.

In samenwerking met Strato

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Relevante artikelen