Als jij een goede grafisch ontwerper wilt worden dan moet je op deze vijftig dingen letten
Als je net als grafisch ontwerper begint dan kun je het behoorlijk lastig krijgen. Want waar begin je? En wat zijn de valkuilen onderweg naar succes? Je zult er vast wel iets over hebben gehoord, maar als je net van de academy komt tast je meestal nog in het duister. Dit kan ervoor zorgen dat je sommige dingen niet durft, of dat je fouten maakte die gemakkelijk te voorkomen waren.
Jamie Weck is grafisch ontwerper in London en hij heeft in zijn vrije tijd een lijst samengesteld met vijftig dingen waar je rekening mee moet houden als je net start in de grafische business. De lijst bestaat uit simpele beschrijvingen met simpele illustraties, maar ze kunnen ontzettend waardevol voor je zijn. Lees ze allemaal, print ze uit en hang ze boven je bed of naast je computer. Go!
1. Je zult niet de eerste zijn
Je zult tegenwoordig niet meer de enige zijn. Ontelbaar anderen hebben een bureau opgezet, zijn bezig met freelance werk of lopen stage. Jij kunt het dus ook.
2. Er is altijd iemand beter dan jij
Hoe goed je ook bent, er zal altijd iemand beter zijn dan jij. Gek genoeg raak je hier toch snel door geobsedeerd, maar laat je hier niet toe verleiden.
3. Samen kun je succesvol worden
Als grafisch vormgever heb je stevige concurrentie van anderen, maar dat betekent niet dat zij moeten falen zodat jij succes kan hebben. Het succes van een ander limiteert je niet, maar kan je juist helpen groeien.
4. Zonder een doel kun je niet scoren
Als je niet weet wat je wilt, hoe kun je het dan najagen? Doordat je een doel stelt heb je een eindpunt en doordat je die hebt weet je ook beter waar je moet beginnen.
5. Iets starten kost energie
Het kost meer energie om iets te starten dan het kost om iets te stoppen. Dit werkt zo in fysica, maar ook bij je carrière of dat idee wat je wilt uitwerken.
6. Je hebt sneller werk dan je denkt
Om werk te krijgen in deze branche heb je eigenlijk maar drie dingen nodig: goed werk, veel energie en een fijne persoonlijkheid.
7. Zorg voor een positief zelfbeeld
Het beeld wat jij van jezelf hebt is ontzettend belangrijk. Zie jezelf zoals je gezien wilt worden en je zult voor anderen precies zo overkomen.
8. Zorg dat je een nette en simpele website lanceert
Het online zetten van een portfolio is ontzettend belangrijk en er is geen reden waarom je het niet zou doen. Er zijn online genoeg plekken om je portfolio te plaatsen en meestal is het nog gratis ook.
9. Blijf je werk aanpassen
Stop niet met het aanpassen van je portfolio. Hoe mooier het werk in je portfolio is hoe sneller je opvalt. Niemand zal kijken naar hoeveel werk je hebt gedaan, ze kijken naar hoe het werk eruitziet.
10. Volg je instinct
Als jij al niet enthousiast wordt van je werk dan wordt iemand anders dat zeker niet. En het is niet gemakkelijk om enthousiast over te komen als je half werk hebt geleverd. Schrap je oude idee en begin opnieuw.
11. Zorg dat je werk gemakkelijk te zien is
Mensen zijn simpelweg lui. Als je wilt dat veel mensen je werk zien moet je het ze gemakkelijk maken. En in het geval van werk willen de meeste werkgevers alleen maar een .jpg of een .pdf zien.
12. Schrijf je gegevens met de hand op
Als je contact hebt gelegd met een potentiële klant geef ‘m dan een handgeschreven visitekaartje. Tenzij je een doktershandschrift hebt zal het erg gewaardeerd worden. Het komt namelijk een stuk persoonlijker over.
13. Tijd is kostbaar, dus maak je punt
Op een grappige of opvallende manier contact zoeken met een bureau voor werk levert vaak niets op. Deze bureau’s krijgen constant verzoeken op deze manier en zullen je daarom alleen maar dankbaar zijn als je het kort en bondig houdt.
14. Ga nooit onbetaald stage lopen
Ervaring opdoen is goed, maar als je hier niet minstens een minimum loon voor krijgt dan is het bureau het niet waard.
15. Loop zoveel stages als je maar kunt
Financieel gezien is het misschien niet altijd de beste keuze om stage te lopen, maar het is de beste manier om veel ervaring op te doen terwijl je kennis maakt met verschillende werkprocessen.
16. Verspil je stage niet
Een bureau kan tijdelijk minder werk hebben of minder energie. Laat je hier niet door beïnvloeden en zorg dat je zelf bezig blijft. Er is altijd wel iets waarmee je jezelf bezig kunt houden.
17. Raak bevriend met een drukker
Als jij een goede relatie hebt met iemand bij een drukkerij kan je werkproces een stuk gemakkelijker zijn en ook een stuk goedkoper.
18. Weet waar de do-it-yourself en tweedehands winkels zijn
Als je creatief werk wilt maken kunnen DIY en tweedehands winkels een goede en betaalbare plek zijn om inspiratie op te doen.
19. Wees geduldig
Het is niet vreemd als je verschillende stages of gesprekken hebt gehad waarna je niet bent aangenomen. In de meeste gevallen is een bureau opzoek naar de perfect fit. Als je dit niet bent maak je dan geen zorgen, want er is een bureau waar jij wel perfect op je plek zit. Benader anders een bureau wat je nog niet had overwogen.
20. Stel vragen
Neem niet zomaar dingen aan. Stel veel vragen, zelfs als je denkt dat je het antwoord al weet. Het zal je verbazen hoe vaak er fouten worden gemaakt door aannames of een kleine miscommunicatie.
21. Vraag om kansen
Het geeft misschien geen fijn gevoel om te moeten vragen om werk, maar dit moet je wel doen. Als je het niet vraagt dan is de kans klein dat de opdracht vanzelf bij jou terecht komt.
22. Zoek kritiek en ontvang niet alleen complimenten
Het is fijn om te horen dat je iets goed hebt gedaan, maar als je dat constant hoort weet je ook niet hoe je beter kunt worden. Zoek kritiek, zelfs als je denkt dat je werk perfect is. Je kunt er altijd nog achteraf voor kiezen om het te negeren.
23. Maak vrienden en geen vijanden
De creatieve branche is niet zo groot als het lijkt. Iedereen kent elkaar en als je vijanden met iemand maakt zal dit hele netwerk het weten.
24. Nieuws verspreid snel
Een goede stagiair maakt bijna altijd indruk en dit zorgt er uiteindelijk weer voor dat je via mond-tot-mondreclame weer nieuw werk krijgt.
25. Wordt niet dronken op een professioneel evenement
Er is een verschil tussen vrolijk aangeschoten zijn en ontzettend dronken tijdens een feest op je werk. De één zorgt voor een leuke avond om te herinneren en dat ander zorgt ervoor dat je je waardigheid verliest, je reputatie en misschien zelfs je baan.
26. Netwerken
Binnen deze branche is dit een bekende uitspraak: ‘Het maakt niet uit wat je kent, maar wie je kent.’ Praat met zoveel mogelijk mensen, stuur e-mails en gebruik verschillende sociale media zoals Twitter of LinkedIn.
27. Kleed je stijlvol en zakelijk
Als je je werk serieus neemt moet je je uiterlijk ook serieus nemen. Je klanten gaan sneller met je in zee als jij je kleed alsof je om het werk geeft.
28. Werk nooit gratis
Het haalt niet alleen de waarde van het hele beroep naar beneden, maar het laat jou ook zwak overkomen. Iedereen zal misbruik van je maken als je je zo opstelt.
29. Onderhandel
Als je echt voor weinig moet werken zorg er dan voor dat je kunt onderhandelen. Klanten en bureau’s hebben toegang tot een groot netwerk en andere bronnen waarmee ze jou indirect ook kunnen ‘betalen’.
30. Lees de contracten
Teken nooit een contract voordat je het hebt doorgelezen. En begin sowieso nooit een project zonder contract. Het is misschien niet leuk om je met juridische zaken bezig te houden, maar het kan veel narigheid en miscommunicatie voorkomen.
31. Zorg ervoor dat je factuur opvalt
Bedrijven worden begraven onder facturen en daarom is het verstandig dat je die van jou laat opvallen door ‘m een andere vorm of kleur te geven. Op die manier kan je factuur ook moeilijk over het hoofd worden gezien.
32. Een slecht project bestaat niet
Zorg er altijd voor dat je er het beste uithaalt. Als je dat doet dan kun je ook niet het gevoel hebben dat je niet je best hebt gedaan.
33. Een slechte klant bestaat niet
Het is aan jou om de relatie tussen jou en de klant soepel te laten verlopen en niet andersom. Als het niet gaat werken laat dit dan tijdig weten.
34. Omarm beperkingen
Zonder beperkingen kun je ook nooit succesvol werk leveren. Ze zorgen voor de druk die je nodig hebt iets ‘beters’ te maken. Door beperkingen ontstaan juist de meest briljante oplossingen en projecten.
35. Je omgeving is geen beperking
De impact die je werk op de omgeving heeft is niet iets wat je simpelweg moet overwegen. Omdat je in de creatieve sector werkt is het je belangrijkste overweging.
36. Saaie problemen zorgen voor saaie oplossingen
Zorg altijd dat je de diepte ingaat bij het briefen. Formuleer de vraag bijvoorbeeld op een andere manier. Het is nooit zo dat twee briefings hetzelfde zijn, want elk uniek probleem vraagt om een unieke oplossing.
37. Nieuwe ideeën zijn altijd ‘stom’
Nieuwe ideeën hebben vaak geen context en zijn ook niet meetbaar in succes. Hierdoor lijken ze stom, knullig en misschien zelfs onmogelijk.
38. Onderschat niet het werk wat je voor jezelf doet
In veel gevallen komen klanten met je in contact door werk wat je voor jezelf hebt gemaakt. Bedrijven zijn vaak opzoek naar interessante ideeën die nog niet in de branche zijn vertoond.
39. Beargumenteer je keuzes
Klanten vinden het alleen maar eng als jij keuzes maakt op je gevoel. Zij zitten met een probleem en willen hier een logische oplossing voor. Daarom moet jij ook een logische reden hebben voor alle keuzes die je maakt.
40. Laat ook je kladwerk zien, niet alleen ideeën die helemaal af zijn
Klanten zien je kladwerk vaak als het definitieve ontwerp. Laat ze daarom zoveel mogelijk kladwerk zien en op die manier voelen zij zich ook betrokken bij het proces. Daarnaast hoef je minder moeite te doen om de goede richting te vinden.
41. Werk met je klanten en niet tegen ze
Je denkt misschien dat je gelijk hebt en misschien is dat ook wel zo. Maar je moet de oplossing van je klanten altijd naast jouw oplossing leggen. Het kan je zelfs verrassen.
42. Neem niet altijd genoegen met ‘nee’
Je moet soms vechten om tot de goede oplossing te komen. Loop samen met je klant door het proces heen en beargumenteer je keuzes. Als ze logisch zijn kunnen ze er moeilijk iets tegenin brengen.
43. Ga niet zomaar de strijd aan
Je zult in je carrière ontzettend veel discussies hebben over keuzes. Het is alleen niet slim om overal een punt van te maken. Dit zul je snel genoeg merken.
44. Als het je niet gaat lukken, maak er dan het beste van
Doordat je ambitieus bent zul je soms ook dingen moeten doen waarvan je niet zeker weet of je ze kunt doen. Het is misschien vervelend om te falen, maar het is noodzakelijk voor je groeiproces.
45. Blijf jezelf
Het maakt niet uit met wie je werkt, als je denkt dat er iets niet goed gaat dan moet je dat laten weten. De kwaliteit die jij kan leveren is op z’n best als voor jou alles goed en duidelijk is.
46. Neem verantwoordelijkheid als iets mis gaat
Als er iets mis gaat neem dan de verantwoordelijkheid. Het zal misschien niet altijd even fijn voelen, maar doordat je de verantwoordelijkheid op je neemt heb je ook de kans om er iets aan te doen.
47. Deel je ideeën
Het zal je niet helpen als je constant al je ideeën voor jezelf houdt. Ze lijken misschien waardevol, maar hoe meer je deelt hoe meer nieuwe ideeën je zult krijgen.
48. Blijf niet achter je ontwerptafel zitten
Om inspiratie op te doen voor goede ideeën zul je verbanden moeten leggen tussen verschillende dingen. En deze verbanden zul je niet vinden door constant achter je bureau te blijven zitten. Ga lekker naar buiten.
49. Prijzen zijn leuk, maar niet noodzakelijk
Een prijs staat misschien prachtig op de schoorsteenmantel, maar je klanten geven er over het algemeen niet zoveel om. Zij vinden het belangrijk dat jij goed werk levert.
50. Neem jezelf niet te serieus
Neem je werk serieus en neem je branche serieus, maar neem jezelf niet te serieus. Dit is een enorme zwakte die ook zeker zal opvallen in negatieve zin binnen je netwerk.