Amazon S3 kucht, het internet hapert (upd)
Zoals je wellicht merkt, komt het internet vanavond niet echt vooruit. Ook een aantal van Apple’s diensten haperen. Je router of computer rebooten heeft geen zin, het probleem zit bij de clouddiensten van AWS, oftewel Amazon Web Services.
Apple gebruikt de diensten van Amazon voor iCloud Drive, de App Store, Apple TV, iBooks en Apple Music. Ook apps en diensten als Slack, IFTTT, RunKeeper, Giphy en Nest hebben last van de storing.
iCloud heeft het zwaar
De onlangs vernieuwde systeemstatus-pagina van Apple geeft op moment van schrijven 17 problemen aan. Deze zijn allemaal het gevolg van de storing bij Amazon Web Services. Apple heeft een aantal eigen datacenters, maar gebruikt ook externe diensten, zoals Amazon S3, een service voor de grootschalige opslag van bestanden. Zo kan het voorkomen dat een Apple-server online is, maar een bestand niet bij Amazon opgehaald kan worden.
OMT niet beïnvloed
Amazon meldt dat diensten die van S3 afhankelijk zijn rekening moeten houden met aanhoudende onderbrekingen. Ook andere clouddiensten van Amazon blijken op S3 te leunen en storing heeft hierdoor een grote impact. Amazon zegt aan een oplossing te werken en plaatst updates op Twitter. One More Thing functioneert overigens naar behoren. Wij gebruiken BladeVPS van TransIP.
For S3, we believe we understand root cause and are working hard at repairing. Future updates across all services will be on dashboard.
— Amazon Web Services (@awscloud) February 28, 2017
Update: Na ongeveer vijf uur met problemen, zegt Amazon dat alle diensten weer online zijn. Ook iCloud lijkt weer normaal te functioneren.