App Store krijgt zoekadvertenties en nieuwe abonnementen
Apple heeft zojuist een aantal forse veranderingen in de iOS App Store aangekondigd. Het bedrijf gaat advertenties bij zoekresultaten verkopen en komt met nieuwe, doorlopende abonnementen voor alle apps, met gunstigere voorwaarden.
De gesponsorde zoekresultaten worden in de VS getest en zijn deze herfst overal beschikbaar. Het werkt simpel: een ontwikkelaar koopt een advertentie bij een zoekwoord en zijn app wordt dan bovenaan uitgelicht.
Geen minimale inleg, geen tracking
Waar Apple in het verleden werkte met een minimaal bedrag, is dat bij de App Store-advertenties niet het geval. Ontwikkelaars kunnen real-time hun budget en looptijd van campagnes bepalen. Advertenties worden niet weergeven als een gebruiker de app al geïnstalleerd heeft. Er is ook geen tracking.
Abonnementen: van 70/30 naar 85/15
Ook nieuw zijn doorlopende abonnementen. Nu kunnen alleen Kiosk-apps gebruikers nog een maandelijks abonnement bieden dat automatisch verlengd wordt, maar vanaf 13 juni (WWDC) kunnen alle apps dit aanbieden. Zo kunnen apps op abonnementsbasis gaan werken en kunnen games doorlopende bundels met munten, gems, etc aan te bieden.
Tot slot wordt de winstdeling met ontwikkelaars iets gunstiger. Het eerste jaar krijgt de ontwikkelaar 70 procent van de inkomsten, maar als een gebruiker langer dan een jaar abonnee blijft, verlaagt Apple de hoeveelheid die wordt ingehouden naar 15 procent.
Phil Schiller, sinds vorig jaar Chef App Store, lichtte de veranderingen in een interview met The Verge toe. Hij wilde niets kwijt over de Mac App Store of andere veranderingen. Waarschijnlijk horen we daar aanstaande maandag 13 juni tijdens WWDC 2016 meer over.