Rechter: Apple mag geen remanufactured product leveren bij vervanging
De kantonrechter van Amsterdam heeft een streep gehaald door Apple’s beleid om bij vervanging van een apparaat binnen de garantie een remanufactured exemplaar te leveren. Een vrouw die deze beslissing aanvocht, kreeg gelijk.
De zaak ging om een iPad die 4 maanden na aankoop met problemen kampte. Apple kon dit niet verhelpen en bood een remanufactured model als vervanging aan. De vrouw nam daar echter geen genoegen mee.
Remanufactured vs. refurbished
Apple betoogde dat een remanufactured apparaat aan dezelfde eisen voldoet als een nieuw apparaat. Het kan gebruikte onderdelen bevatten, maar dat hoeft niet. De productie- en inspectieprocedures zouden gelijk zijn aan die van nieuwe producten. Bovendien zijn remanufactured producten niet los te koop. Het verschil met refurbished apparaten zou groot zijn.
Dat Apple geen refurbished apparaat als vervanging mag leveren, werd vorig jaar al in een gelijksoortige zaak duidelijk. Nu zet de rechter ook een streep door het leveren van remanufactured producten.
Uitspraak: nieuw product leveren
De rechter ging niet in Apple’s betoog mee en veroordeelde Apple om binnen twee weken een nieuwe iPad te leveren op straffe van een dwangsom van € 100 per dag. De iPhone-maker moet ook de proceskosten betalen.
“Als [eiseres] een refurbished of replacement iPad had gekocht, mag Apple deze vervangen met een refurbished of replacement exemplaar, maar als de consument, zoals in dit geval, een nieuwe iPad heeft gekocht, heeft zij recht op een nieuwe iPad als vervanging. Een replacement iPad, is ondanks hetgeen Apple heeft aangevoerd, geen nieuwe iPad, maar een replacement, hoe vergelijkbaar deze exemplaren ook eventueel zijn. Apple biedt de replacement ook niet als ‘nieuw’ aan op de markt.”
Wij hebben Apple om een reactie gevraagd. Het is nog onduidelijk of het beleid aangepast wordt. Wil Apple jou ook een remanufactured product aanbieden? Dan kun je in ieder geval naar deze zaak verwijzen.