Hoe ontstond het Apple-logo? 3 mythes en de waarheid
Een appel met een hap eruit. Soms in de kleuren van de regenboog, maar ook vaak in wit of zwart. Te zien op menig telefoon een laptop. Als je deze omschrijving met je ogen dicht hoort is de kans groot dat je meteen het logo van Apple voor je ziet.
Het Apple-logo is zonder twijfel een van de bekendste logo’s ter wereld. Er gaan ook talloze verhalen over de oorsprong van het logo. Heeft wiskundige Alan Turing er iets mee te maken. Of was het toch een verwijzing naar Adam en Eva? Drie mythes en de waarheid over het logo van Apple.
Het Apple-logo en Alan Turing
Een van de hardnekkigste mythes is dat wiskundige Alan Turing als inspiratie diende voor het logo van Apple. De computerpionier legde de basis voor de hedendaagse computer en encryptie. De Britse wiskundige was ook de man die de enigma-code van Duitsers tijdens de tweede wereldoorlog wist te kraken.
Een fijn leven had Turing niet. Hij werd in 1952 gearresteerd en veroordeeld voor homoseksuele handelingen. Die waren in het Verenigd Koninkrijk tot 1967 strafbaar. Niet lang daarna, op 7 juni 1954, pleegde hij zelfmoord door een hap te nemen uit een appel, gevuld met cyanide (een sterk gif). Apple’s oprichters zouden tijdens het maken van een logo aan Turing hebben gedacht. Als eerbetoon aan deze prominente computerpionier kozen ze voor een appel met een hap eruit in de kleuren van de regenboog. Het zou een prachtig gebaar geweest zijn, maar dit is simpelweg een mythe.
Adam en Eva
Nog een interessante theorie. Apple-oprichter Steve Jobs zou geïnspireerd zijn geraakt door het verhaal van Adam en Eva. In het Oude Testament staat dat Adam en Eva in de Tuin van Eden waren en door god werden verteld dat ze alles mochten eten, behalve de appels van de Boom der Wijsheid. Een geniepige slang verleidde Eva echter om dit toch te doen.
Voor die hap waren de twee zich niet bewust van hun naaktheid. Door een hap uit de appel te nemen, kregen ze echter de beschikking over wijsheid en schaamte. De appel staat dus voor wijsheid en de hap maakte die wijsheid concreet. Klinkt als iets dat een marketeer zo zou kunnen pitchen en een verhaal dat Steve Jobs vol overtuiging had kunnen vertellen, maar ook dit verhaal valt in de categorie ‘urban legends’.
Was het Newton?
De laatste theorie die vaak gaat, betrekt natuurkundige Isaac Newton bij het logo van Apple. Newton ontdekte per toeval het concept ‘zwaartekracht’ door een appel die op zijn hoofd viel. Een prominente natuurkundige was geen gekke inspiratie geweest. Zeker gezien Apple ook een tablet had dat Newton heette. Het was de voorloper van de iPhone en iPad. Deze kwam echter pas jaren nadat het logo was bedacht op de markt. Ook deze theorie klopt niet helemaal.
Altijd gedacht dat dit verhaal waar was? Geeft niets, want dit antwoord bevat wel degelijk een kern van waarheid. Het allereerste logo van Apple was namelijk inderdaad geïnspireerd door Newton. Dat was echter niet het appel-vormige logo zoals we dat nu kennen. Steve Jobs vond het overigens erg ouderwets en zette al gauw een streep door dat logo.
Het echte verhaal
Het echte verhaal achter het Apple logo is veel minder spannend dan de mythes hierboven. Het bedrijf heet ‘Apple’ omdat Steve Jobs destijds vond dat die naam ‘lekker klonk’. Hij zat midden in een fruit-dieet toen hij op het idee kwam. Het logo dat eruit voortkwam – en zoals we dat nu kennen – is bedacht door industrieel ontwerper Rob Janoff. En waarom er een hap uit de appel is genomen? Volgens Janoff is de reden net zo teleurstellend als eenvoudig: hij wilde voorkomen dat mensen zouden denken dat het een kers was.
In een interview zei Jannof eens: “De regenboogkleuren zijn gekozen omdat de Apple II Computer de eerste computer was met een kleurendisplay.” Na het kleurrijke logo stapte Steve Jobs over op een monochrome versie van het logo. Nu kon het logo op elk product van Apple geplaatst worden. Deze versie van het logo had nog enig 3D effect en gaf een idee van glas. Het logo dat Apple nu gebruikt is nog eenvoudiger en stakker. Geen kleur en geen poespas.
De evolutie van het Apple logo
Het Apple logo heeft in de loop van de tijd wel een ontwikkeling doorgemaakt. Na het eerste kleurige ontwerp heeft het beeldmerk diverse malen een restyling ondergaan. Maar nooit is de fundamentele vorm ervan aangetast. Daarom is het logo nu nog steeds een van de meest herkenbare beeldmerken ter wereld, dat zich kan meten met de logo’s van bijvoorbeeld Coca Cola en Nike.
Toch gaan er geruchten dat Apple van plan is om de kleurrijke variant weer te gebruiken. Het is echter niet duidelijk welk product hiervoor in aanmerking zou komen. Misschien een speciale editie van een product?