Apple TV+ gaat Netflix mogelijk achterna met impopulaire maatregel
Think Different is de slogan van Apple, maar dat lijkt niet te gelden voor zijn streamingdienst Apple TV+. Het lijkt een impopulaire actievan Netflix over te nemen.
Apple TV+ is echt anders dan alle andere streamingdiensten, en dat is juist erg positief. De iPhone-maker toont op het platform alleen maar eigen originele films en series, en die zijn bijna allemaal van uitstekende kwaliteit. Iets wat je niet van Netflix kan zeggen.
Toch wil het bedrijf nu een maatregel invoeren die bijna alle andere streamingdiensten, zoals Netflix en HBO Max, al een tijdje toepassen. Het zou advertenties naar Apple TV+ willen brengen.
Apple TV+ kijkt naar Netflix
Veel streamingdiensten kiezen ervoor om een goedkoop abonnement met advertenties toe te voegen aan het aanbod. Hoewel dat in beginsel niet slecht is, verhogen de streamingdiensten dan wel vaak de prijs van de andere abonnementen (hallo HBO Max).
Als we de Britse krant The Telegraph moeten geloven, is het bedrijf op dit moment in gesprek met BARB, de organisatie die de kijkstatistieken in Groot-Brittannië bijhoudt. Dit zou het doen om data te verzamelen om advertenties op Apple TV+ in de toekomst te kunnen monitoren.
Deze afspraak staat niet op zichzelf. In 2022 deed het hetzelfde bij Amerikaanse organisaties. Toch hebben we de afgelopen jaren nog geen advertenties voorbij zien komen, zoals in het buitenland wel het geval is met Netflix.
Volgens de geruchten wilde Apple TV+ het in 2022 niet doen, omdat het voor boze klanten zou zorgen. Nu het opnieuw in gesprek is, lijkt die mening misschien wat veranderd te zijn. Mogelijk omdat concurrenten als Netflix en HBO Max nu ook overstag zijn gegaan.
Advertenties en Apple is geen rare combinatie
Hoewel de combinatie Apple en advertenties onlogisch lijkt, verkoopt het bedrijf ze al wel. Zo sloot het onlangs een overeenkomst met advertentieplatform Taboola voor advertenties in Apple News, een nieuws-app van het bedrijf in de Verenigde Staten. Ook zie je bijvoorbeeld al advertenties in de App Store. Recent haalde het ook een reclamemanager van NBC Universal binnen om het team uit te breiden.
Hoewel een goedkoper abonnement voor Apple TV+ misschien fijn lijkt, zou het toch erg zonde zijn. Het bedrijf scoort juist punten omdat het anders is dan alle andere. Think Different, Apple en dan vooral anders dan Netflix.
Maker Ted Lasso brengt met Bad Monkey nieuwe serie naar Apple TV+