Apple Watch verliest marktaandeel, maar blijft dominant
Hoewel Apple officieel geen verkoopcijfers van de Apple Watch bekend maakt, lijkt de smartwatch het nog steeds prima te doen. Apple domineert volgens nieuwe cijfers nog steeds de smartwatch-markt met een marktaandeel van meer dan 50 procent. Toch is dat wel eens hoger geweest.
Dat blijkt uit cijfers van analysebureau Strategy Analytics over het jaar 2018. Na Apple is Fitbit een verrassende tweede met 12 procent marktaandeel. Het bedrijf heeft een verrassende comeback gemaakt, want in 2017 ging het erg slecht en zakte Fitbit naar 4,7 procent marktaandeel.
Vraag naar smartwatches neemt hard toe
De vraag naar smartwatches nam in 2018 hard toe. In 2017 werden naar schatting nog 29,3 miljoen slimme horloges verkocht, maar in 2018 waren het er maar liefst 45 miljoen. Apple zou vorig jaar 22,5 miljoen stuks hebben verkocht, tegen 17,7 miljoen in 2017. Een gezonde stijging van 27,1 procent, maar toch levert de Apple Watch marktaandeel in. Dat is voornamelijk te danken aan de comeback van Fitbit.
Samen zijn Apple, Samsung, Fitbit en Garmin de grote vier spelers. De merken zijn goed voor 8 van de 10 smartwatches die wereldwijd worden verkocht.
Apple Watch in 2019
Aangezien dit een marktstudie is en er geen officiële cijfers zijn, hebben de cijfers een zekere foutenmarge. Simpeler gezegd: het gaat maar om de natte vinger van analisten. In september wordt de volgende generatie Apple Watch onthuld. Op dit moment zijn er maar heel weinig geruchten, maar Apple zou zich opnieuw gaan richten op de functies voor sport en gezondheid en een betere accuduur. (Zie ook → ‘Apple Watch meet vanaf volgend jaar ook je slaap’)