‘AppleCare beperkt rechten Europese consument’
Bij de aankoop van een iPod, iPad of Apple TV belooft Apple een garantie op de hardware van 1 jaar. Wil je deze garantie uitbreiden naar 2 jaar (of 3 jaar bij sommige producten), dan kun je tegen betaling AppleCare aanschaffen. Problemen worden kosteloos hersteld en je kunt rekenen op technische ondersteuning via de telefoon.
AppleCare is rechtstreeks komen overwaaien van de Amerikaanse markt, waar de extra garantie tegen betaling een goede deal lijkt te zijn voor consumenten. Volgens Europese wetgeving heeft de consument echter standaard recht op herstel van consumentenelektronica tot 2 jaar na aankoop.
AppleCare dwingt Europese klanten dus te betalen voor iets waar ze gewoon recht op hebben. Een Italiaanse overheidsinstantie die zich bezig houdt met consumentenbescherming vindt dat Apple hiermee in strijd handelt met de Europese wetgeving. De garantieregeling van Apple kan alleen een aanvulling zijn, maar geen beperking van de rechten die consumenten standaard toekomen.
In Italië klinken daarom geluiden dat Apple helder moet zijn tegenover de consument. Als andere bedrijven zich aan de wetgeving moeten houden, dan moet Apple dat ook om oneerlijke concurrentie te voorkomen. In de praktijk zorgt de regeling voor onduidelijkheid of de winkelier of Apple moet opdraaien voor de garantie.