In 1982 was deze game te moeilijk, Atari geeft je een tweede poging
1982 behoorde nog tot de pioniersjaren van de gaming. Atari wilde Akka Arrh uitbrengen, maar de game werd gecanceld omdat die te moeilijk was. Nu krijgt het spel een nieuw leven.
Je hebt eigenlijk twee soorten gamers: de eerste is die een spel speelt voor het verhaal en laten zich meevaren op de creativiteit van de makers. De andere groep zoekt naar echte uitdaging en spelen standje het liefst op standje frustratie, oftewel een zo moeilijk mogelijke game. Voor die laatste groep heeft Atari nu een leuke uitdaging.
Dit is Atari’s Akka Arrh
Atari is een van de meest legendarische merken als het gaat om games. De Amerikaanse game-ontwikkelaar is de bedenker van Pong en Breakout. Daarnaast maakte het merk ook consoles en arcadekasten. Een game werd door het merk geskipt omdat het te moeilijk was, maar deze krijgt na 40 jaar een remake.
De naam van de game is Akka Arrh en die zegt je dus waarschijnlijk niets omdat deze gecanceld is. Het is een zogenaamde wave shooter, waarbij je dus in golven tegenstanders moet neerschieten.
Bij Akka Arrh bevindt de speler zich in het midden van het scherm. Van alle kanten komen er vijanden op je af die je moet neerschieten. Je kunt het vergelijken met de klassieke Astroids-game van Atari. Die was ook te spelen op de verschillende arcadekasten in de jaren ’80.
De zeldzame game krijgt een nieuwe kans
Akka Arrh heeft een legendarische status. Er zijn maar drie arcadekasten bekend waarop de game te spelen is. De game kreeg pas echt bekendheid in 2019 toen er een ROM gelekt was waar het spel opstond.
Akkah Arrh is ontwikkeld door de legendarische ontwikkelaar Jeff Minter. De remake komt begin 2023 naar PC, PlayStation 4 en 5, Xbox Series S en X, Nintendo Switch en de Atari VCS.
Nu is de game dus terug. Hoewel Akka Arrh nog steeds moeilijk is, is die wel beter behapbaar. Dat komt omdat Atari in de remake saves heeft ingebouwd. Je kunt het spel dus tussentijds opslaan. Daarnaast zijn er twee modi en 50 levels. Het is ook mogelijk om de beeldinstellingen aan te passen, zodat de felle kleuren net wat minder heftig zijn.