Audi e-tron GT: dé elektrische auto voor de echte liefhebber
De elektrische auto lijkt het straatbeeld langzaam maar zeker te veranderen. Waar de voertuigen zonder verbrandingsmotor eerder direct opvielen op straat, zijn ze anno 2021 “gewoon” geworden. Al heeft Mark daar met de Audi e-tron GT weinig van gemerkt.
In de afgelopen week heeft hij rond mogen rijden in de nieuwe elektrische auto van Audi. Een auto die gemaakt lijkt te zijn voor de echte autoliefhebber. Waarom? Mark legt het je in deze review uit.
Een echte blikvanger
Nadat ik vijf dagen lang duimpjes heb gekregen van medeweggebruikers, mensen van hun fiets zag stappen om een foto te nemen en me echt het mannetje voelde, werd het tijd om de Audi e-tron GT weer terug te brengen naar Leusden. Het mag duidelijk zijn dat deze elektrische auto, in tegenstelling tot veel andere modellen, alles behalve normaal gevonden werd. De Audi e-tron GT is op dat gebied een heel ander verhaal dan andere modellen uit deze snelgroeiende markt.
Al is de elektrische auto meer dan alleen een blikvanger. Het is naar mijn idee een model waar de echte autoliefhebber van kan smullen. En om heel eerlijk te zijn heb ik dit soort elektrische modellen, tot nu toe, gemist op de Nederlandse wegen. De Audi e-tron GT is een totaalplaatje die de lijn tussen benzineauto’s en elektrische auto’s heel erg dun maakt. Al brengt zo’n model natuurlijk wel zijn eigen voordelen en nadelen met zich mee.
Audi e-tron GT: de cijfers
De Audi e-tron GT is geen misselijke auto en de cijfers bewijzen dat. Om je een goede indruk te geven van deze elektrische auto zet ik de belangrijkste specificaties voor je op een rij:
- Vermogen: 530 pk
- Acceleratie van 0-100 kilometer per uur: 4,1 seconde
- Topsnelheid: 245 kilometer per uur
- Koppel: 640 Nm
- Accucapaciteit: 93.4 kWh
- Actieradius: 487 kilometer
- Laadvermogen: 11 kW AC (45 kilometer per uur)
- Snel laadvermogen: 270 kW DC (810 kilometer per uur)
- Afmeting: 4,99 meter lang, 1,96 meter breed, 1,41 meter hoog
- Gewicht: 2420 kilogram
- Bagageruimte: 366 liter
De adviesprijs van deze Audi e-tron GT begint bij €107.866,31. Deze prijs loopt al snel richting de €138.495 wanneer je voor het meest uitgebreide model kiest. Dat model is dan voorzien van onder andere het Audi exclusieve-designpakket. Dat pakket (€8240,10) levert je een lederuitrusting, sportstuur en microvezelstof-onderdelen op.
Gaat dit je te ver? Dan is het mogelijk om te kiezen voor de standaardbekleding van de Audi e-tron GT, het Designpakket vrij (€723.58) of het Stiknadenpakket Audi Exclusive (€2171,95).
Daarnaast is het mogelijk om voor Dynamic Pack Plus (€5899,96) te kiezen. Dit pakket voorziet je Audi e-tron GT van een geregeld sperdifferentieel in de achteras, vierwielbesturing, elektromechanische stuurbekrachtiging, adaptive air suspension en de e-tron sportsound. Voldoende opties, dus.
Geweldige rijervaring
Het bovenstaande resulteert in ieder geval in een fantastische rijervaring. De Audi e-tron GT is bloedje snel, heeft een uitstekende actieradius en ligt strak op de weg. Het is een zeer prettige auto die niet alleen sportief oogt, maar ook zeker sportief rijdt. Iets dat we in de markt van elektrische auto’s misschien nog iets te veel missen op het moment.
De elektrische auto is overigens ook voorzien vier verschillende rijstanden. Door de fysieke Drive Select knop in te drukken opent er een menu in het scherm van je middenconsole. Daar kies je voor Efficiency (duurzaam), Comfort, Dynamic (sportief) of Individueel. Die laatste is volledig naar eigen wens in te stellen. Je selecteert de hoogte van je auto, het geluidspakket en de snelheid.
Dat geluidspakket is overigens nog wel een hele leuke. Wanneer je zachter dan 30 kilometer per uur gaat bootst de auto het geluid van een V8 motor na. Iets dat normaal gesproken helemaal niet zo lekker uit de verf komt, maar bij de Audi e-tron GT echt een succes is. Het haalt het uiteraard niet bij het echte geluid, maar het is wel ontzettend goed gedaan.
Het beste interieur in een elektrische auto
De geweldige rijervaring komt onder andere ook door de binnenkant van de elektrische auto. De Audi e-tron GT biedt met zijn sportieve stoelen voldoende comfort om optimaal te genieten van lange ritten. De stoelen zitten heerlijk en de hulpsystemen zijn subtiel. De auto houdt je binnen de lijnen op de snelweg, herkent verkeersborden en remt zichzelf af wanneer de auto (indien Cruise Control is ingeschakeld) voor je langzaam begint te rijden.
Verder biedt het interieur ook voldoende overzicht. Achter het stuur is een groot display te vinden waar je standaardinformatie, zoals de actieradius en de regeneratiestanden, kunt aflezen. Daarnaast is het mogelijk om ook de navigatie via dat scherm in te schakelen, muziek te regelen of een telefoontje te plegen. Op het scherm in de middenconsole regel je de overige zaken en krijg je meer informatie over de auto zelf.
Een toffe toevoeging is overigens het hologram die je tijdens het rijden ziet. Deze wordt ter hoogte van het wegdek geprojecteerd en geeft onder andere aan hoe hard je mag rijden, hoe hard je rijdt en welke afslag je moet nemen wanneer je de navigatie hebt ingeschakeld.
Oh, en over de ingebouwde stoelmassage hoef ik het niet te hebben. Je kunt je wel inbeelden dat dit een heerlijke ervaring was.
Audi e-tron GT: het grote probleem opgelost?
De Audi e-tron GT is gebouwd op het 800 volt-platform van de Porsché Taycan. Dat zorgt ervoor dat de auto, voornamelijk tijdens het opladen van de accu, boven de concurrentie uitstijgt. Tesla daargelaten. Met een snel laadvermogen van 270 kW is de auto binnen twintig minuten van 10% tot 80% opgeladen.
Met een actieradius van 80 kilometer op de teller reed ik naar een fastnedstation en plugde ik de auto in. Helaas leek het er heel even op dat het probleem van de Audi e-tron 55 Quattro, die in 2019 testte, nog niet was opgelost. De auto kreeg het namelijk niet voor elkaar om de laadstekker te vergrendelen, waardoor opladen niet lukte. Na twee palen geprobeerd te hebben was het de derde keer raak. En toen was het slechts een kwestie van een bakje koffie halen, een plas plegen en een paar foto’s schieten voor de auto weer 260 kilometer actieradius had.
Het grote probleem van de elektrische auto wordt hierdoor nog niet opgelost, maar het probleem wordt door de Audi e-tron GT op deze manier wel echt een stuk kleiner gemaakt.
Audi e-tron GT: dé elektrische auto voor de autoliefhebber
Met de Audi e-tron GT durf ik wel te zeggen dat ook de echte autoliefhebber bediend kan worden in de elektrische automarkt. Dit nieuwe model van Audi kost je aardig wat centen, maar dan heb je wel echt wat op de oprit staan. De Audi E-tron GT is een ontzettend strakke auto die je de nodige complimenten zal bezorgen en ligt ontzettend goed op de weg.
Hiermee weet Audi, net als Porsché, een fantastisch alternatief op de markt te brengen voor de prachtige benzineauto’s die de markt anno 2021 te bieden heeft. Sterker nog: als ik het geld had gehad was de kans vrij groot geweest dat ik voor een dusdanig model zou kiezen. Maar goed, wanneer dat het geval is zal Audi waarschijnlijk een arsenaal van dit soort bakbeesten in de showroom hebben staan.
Bedankt Audi, ik heb genoten.