Audi onthult Porsche-aangedreven E-tron GT en laat Tesla beven
Met de E-tron en de E-tron Sportback had Audi al twee zeer interessante alternatieven voor de Tesla Model X. Nu komt daar ook een geduchte Model S concurrent bij. We wisten al dat hij eraan ging komen, maar nu heeft Audi hem officieel onthuld: de E-tron GT.
Op het eerste oog een prachtige sedan zoals we van Audi gewend zijn, maar deze elektrische auto heeft nog veel meer te bieden.
Porsche aangedreven krachtpatser
Audi is onderdeel van de Volkswagen Group en heeft dus nauwe banden met Porsche (dat ook tot deze groep behoort). Dit heeft ertoe geleid dat de Audi E-tron GT over precies dezelfde aandrijflijn, wielophanging en batterij beschikt als de Taycan. Uiteraard zijn er wel verschillen, maar dat zit vooral in de afstelling van het geheel. De Audi E-tron GT is geen sportwagen zoals de Porsche Taycan dat is, maar een grand tourer.
Uiteraard wel een verdomd snelle grand tourer. De standaardversie van de Audi E-tron GT beschikt namelijk over 470 pk. Mocht je in een situatie zitten waarin dit niet genoeg is, dan kun je overboost inschakelen en wordt het vermogen opgepompt tot 522 pk. Naast de standaard versie van de E-tron GT komt er ook direct een RS versie op de markt. Deze heeft 590 pk vermogen en komt met overboost zelfs op 637 pk.
Bloedsnel (laden)
Wanneer je launchcontrol ingeschakeld is dat genoeg om in 3,3 seconden op 100 km/u te zitten. De standaard versie van de Audi E-tron GT doet daar 0,8 seconden langer over. Nog steeds niet slecht voor een auto van ongeveer 2.300 kilo. Dat hoge gewicht zit net als bij Tesla en andere elektrische auto’s vooral in de batterij. De Audi E-tron GT beschikt over een 93 kWh accupakket. Volgens de Duitse autobouwer is dat genoeg om meer dan 488 kilometer af te kunnen leggen.
Mocht je grotere afstanden willen afleggen, dan is het goed om te weten dat deze elektrische auto beschikt over 800-volt technologie. Dit zorgt niet alleen voor meer vermogen, maar ook dat je sneller kunt opladen. Audi beweert dat je bij de juiste laadpaal in slechts vijf minuten 100 kilometer kunt bijladen.
De Audi E-tron GT is niet goedkoop
Aan al dat moois hangt alleen wel een pittig prijskaartje. De volledig elektrische sedan van Audi heeft namelijk een vanafprijs van 99.800 euro. De nog krachtigere RS versie heb je vanaf 138.200 euro. En dan ben je er nog niet. Hoewel de E-tron GT standaard al behoorlijk luxe is uitgerust, zijn er nog genoeg extra opties om uit te kiezen.
Van all-wheel steering en heads-up display tot Audi’s Matrix LED koplampen en een geluidssysteem van Bang & Olufsen. Voor al dit moois moet je straks gaan bijbetalen. Hetzelfde geldt voor een met carbon versterkt dak, geluidsisolerende ramen en massagestoelen. Wie straks een ruim uitgeruste Audi E-tron GT wil rijden, moet bereid zijn om flink de portemonnee te trekken.
E-tron GT Binnenkort bij de dealer
Om te sparen voor deze bloedmooie Tesla-concurrent heb je overigens niet veel tijd meer. De Audi E-tron GT komt in mei naar Nederland toe. Dit geldt voor zowel de standaard versie, als het RS model.
[REVIEW] Polestar 2: is dit eindelijk de langverwachte Tesla-killer?