In de toekomst heeft jouw auto banden zonder lucht
Een ding weet je bij de aankoop van je auto zeker. Onder het chassis zitten vier banden gevuld met lucht. Tenminste, tot nu toe.
Het is helaas ons helaas bijna allemaal wel eens overkomen: een lekke band. Terwijl de ene persoon meteen met de ANWB belt, legt de andere man gewoon zelf het reservewiel op de auto. Toch hoeft dat in de toekomst niet meer nodig te zijn. Verschillende makers van banden werken nu aan varianten waarbij er geen lucht meer in zit en dat heeft verschillende voordelen.
Het wiel opnieuw uitvinden
De eerste rubberen banden met lucht dateren alweer van het einde van de negentiende eeuw. Een hele fijne uitvinding, want stel je eens voor dat je zou moeten rijden op houten wielen. Dat is een stuk oncomfortabeler. Dat is meteen ook de uitdaging van banden zonder lucht. Want hoe zorg je ervoor dat deze sterk en comfortabel zijn.
https://www.want.nl/carplay-einde-android-auto/
De banden zonder lucht zijn helaas nog niet op het niveau van de varianten met lucht. Bandenbedrijven zijn daarom ook nog flink aan het testen om de wielen op hetzelfde niveau te krijgen. Zo laat Goodyear aan BBC weten dat het af en toe nog te maken heeft met geluiden en trillingen. Bovendien zorgen ze voor meer rolweerstand waardoor ze minder zuinig zijn dan varianten met lucht.
Banden zonder lucht onder de auto
Natuurlijk is het voorkomen van lekke banden een van de belangrijkste redenen om over te gaan tot banden zonder lucht. Deelauto’s worden steeds populairder en met een lekke band komt er natuurlijk geen geld in het laatje binnen. Daarnaast kost het minder onderhoud aangezien je de bandenspanning niet elke keer hoeft te checken. Ook kunnen er sensoren in die de toestand van de weg checken. Een ander voordeel is dat ze een zwaarder gewicht aankunnen, ideaal voor elektrische auto’s die vaak zwaarder zijn door een accu.
Hoe jij met Google Maps je geparkeerde auto nooit meer kwijtraakt
Goodyear werkt samen met General Motors. Het bedrijf ziet de eerste mogelijkheden voor banden zonder lucht in 2024. Een andere bedrijf dat flink met de ontwikkeling bezig is, is Michelin. De Franse bandenmaker heeft zo’n 50 patenten op het gebied van banden zonder lucht. Dat is niet zo raar aangezien het voor de zware industrie al die varianten maakt. ook het Koreaanse Hancook is er hard mee aan de slag.
Toch is er dus nog een lange weg te gaan. Als het allemaal lukt moeten de banden eerst nog eens goedgekeurd worden door de verschillende instanties vanwege de veiligheid.