Balan Wonderworld is een oldschool, maar zeer vrolijke platformer

Games Jelle van Es 28 jan 2021
Leestijd: 4 minuten

In de Japanse gamewereld is het nog altijd zo dat bepaalde namen in ontwikkelingsland hoog in het vaandel staan. Wanneer er wordt gesproken over een nieuwe game van Miyamoto, Kojima of Hori, dan is de aandacht vaak al gevestigd. De naam Yuji Naka is wellicht iets minder bekend, maar dat komt vooral omdat hij de laatste jaren niet veel van zich heeft laten horen. Toch is de bedenker van de Sonic-reeks een absolute veteraan. Met Balan Wonderworld hebben we te maken met zijn nieuwste game.

Balan Wonderworld is geen Sonic the Hedgehog, maar lijkt wel op een andere game die Naka in het verleden heeft gemaakt: Billy Hatcher. Het is een 3D-platformer in een enorm kleurrijke wereld. Daarin ga je aan de slag met Leo Craig of Emma Cole, die in aanraking komen met het over de top personage Balan. Hij stuurt je naar een fantasiewereld Wonderworld, waar je verschillende levels krijgt voorgeschoteld. Ik ben daarbij aan de slag gegaan met de eerste wereld.

De vrolijkheid van Balan Wonderworld

Voordat ik mijn eerste stap in de wereld zette, valt de enorme vrolijkheid van Balan Wonderworld op. Dit is een game waarbij de makers er duidelijk voor hebben gekozen om los te gaan met felle kleuren. Op die manier is het een game die makkelijk een glimlach op je gezicht doet toveren en dat is wat mij betreft een pluspunt. Daarnaast is het een game waarin bijna niet wordt gepraat, waardoor je zelf moet interpreteren wat er gaande is.

Balan Wonderworld
Visueel zeer fijn (Afbeelding: Square Enix)

De demo bestaat uit één wereld met een thema van de boerderij. Zonder enige duiding begin je aan het leven en merk je dat je eigenlijk maar één actieknop hebt. Het maakt niet uit welke knop je gebruikt: alles is springen. Dus snel rennen is er niet bij, wat de game gelijk wat log maakte. Gelukkig kent Balan Wonderworld wel een interessant gameplayelement. In de levels die je speelt is het namelijk mogelijk om kostuums aan te trekken en te wisselen. En elk kostuum geeft je een bepaalde vaardigheid. In de demo kun je zodoende aan de slag met een soort wolvenkostuum om blokken te slopen, een konijnenkostuum om verder te springen en een biggenkostuum om na een sprong hard met je billen op een obstakel te landen, die dan geactiveerd wordt.

Daar zit uiteindelijk de meerwaarde in van Balan Wonderworld. Het spelen met kostuums om op die manier puzzels binnen de platformwerelden op te lossen. In de eerste twee levels sprak dat allemaal redelijk voor zich en begreep je wat je moest doen. Maar met in totaal tachtig kostuums in de game kan ik me voorstellen dat het later in de game wat lastiger wordt.

De verschillende werelden (Afbeelding: Square Enix)

Buiten dit gegeven lijkt Balan Wonderworld vooral bekende elementen te hebben. Zo zijn er in de werelden diverse gouden beeldjes verstopt die je moet verzamelen om tot een perfecte score te komen. Een aantal daarvan vind je op je route, terwijl je voor anderen juist even moet nadenken hoe je op een bepaald punt komt. Ook kun je verschillende bonuslevels actieveren, waarbij je met Balan zelf wat dingen doet. En dan heb je nog verschillende soorten smaragden die je verzamelt. Vijanden zijn er ook, maar in de demo was dat echter sporadisch.

Simpel baasgevecht

De demo eindigt met een baasgevecht, waarbij je de baas drie keer moet raken om hem te verslaan. Dat ging echter verrassend makkelijk, waardoor het gevecht meer voelde als een anti-climax. Wat dan wel weer leuk was, was de musical-achtige dans om te vieren dat je het level hebt gehaald. Ook krijg je nog een kleine cinematic te zien, die vertelt hoe het afloopt met de boer uit het level.

Balan Wonderworld
Dit biedt al weer meer uitdaging (Afbeelding: Square Enix)

Balan Wonderworld heeft de potentie om een leuke game te worden. De vrolijkheid van de wereld is aanstekelijk en het spelen met verschillende kostuums kan voor veel variatie in gameplay zorgen. Tegelijkertijd miste ik tijdens het spelen wel iets van de mogelijkheid om rond te rennen, waardoor het geheel wat sloom overkwam. En dat had ik niet verwacht wanneer de maker van Sonic the Hedgehog aan het roer staat. De game staat gepland voor 26 maart en komt dan uit op de pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en de Nintendo Switch.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen