Toekomstige batterij voor elektrische fiets is volledig opgeladen in 10 minuten
De tijd dat een elektrische fiets zo’n zeven uur nodig heeft om op te laden is officieel voorbij. Een nieuwe startup ontwierp een batterij die binnen no-time is opgeladen.
Voor het opladen van een elektrische fiets moet je flink wat tijd investeren. Dat is enorm vervelend, vooral als je batterij onverwachts leeg is. Dan kun je een ritje op een e-bike wel op je buik schrijven.
Een nieuwe startup, genaamd Zapbatt vond hier een oplossing voor. Het bedrijf ontwierp een gloednieuwe batterij, die een stuk sneller is opgeladen. De accu blijkt een ideale match te zijn met de elektrische fiets.
Je elektrische fiets laadt razendsnel op door deze nieuwe batterij
Dankzij de batterij hoef je niet meer uren te wachten voordat je elektrische fiets is opgeladen. In een e-bike kan de batterij al binnen 10 tot 15 minuten helemaal vol zitten. Dat is veel sneller dan bij een lithium-ionbatterij die zo’n 4 tot 7 uur nodig heeft.
Dat is heel goed nieuws, maar een snel opladen kan ook een probleem veroorzaken. Normaal gesproken zorgt snelladen er namelijk voor dat de batterij sneller verslijt. Maar deze batterij gaat veel langer mee dan een lithium-ionbatterij, met meer dan 20.000 oplaadcycli. Zapbatt beweert zelfs dat hij minstens 20 jaar meegaat.
Het bedrijf gebruikte voor het ontwerp een speciale batterij van Toshiba, die normaal alleen door het leger en in fabrieken wordt gebruikt. Bijvoorbeeld in zelfrijdende karretjes die je in magazijnen ziet rondrijden. Dat is toch wat anders dan een elektrische fiets.
De batterijen worden in die industrie al twintig jaar gebruikt en blijken enorm veilig te zijn. Zo zijn er nog nooit branden gemeld die zijn veroorzaakt door de accu.
De batterij van de toekomst?
Nu vraag je je misschien af: waarom zijn we hier niet eerder op gekomen? Nou, daar zijn een paar redenen voor. Allereerst moet het hele ontwerp van een product, zoals een elektrische fiets, worden aangepast aan de nieuwe batterijen.
Bedrijven zouden flink moeten investeren in tijd en geld om ze te kunnen gebruiken. Zelfs als ze het zouden willen, moeten ze minstens anderhalf jaar investeren en hun hele product opnieuw ontwerpen om ze erin te passen.
Daarnaast zijn de batterijen duurder dan een lithium-ionbatterij. Toch zijn er een aantal bedrijven die het de moeite waard vinden om iets extra’s te betalen voor betere prestaties. Zo hebben een paar fabrikanten de batterijen getest en de eerste producten met deze technologie worden al later dit jaar verwacht.
Wat voor merken dit zijn, en of je binnenkort op een elektrische fiets kunt rijden met deze nieuwe accu, weten we nog niet. We houden de ontwikkelingen natuurlijk voor je in de gaten.
Deze vernieuwingen voor elektrische fietsen kan je in 2024 verwachten