Eigenaren elektrische auto’s gaan flink meer belasting betalen door fout van overheid

Elektrische auto's Jeroen Kraak Gisteren
Leestijd: 2 minuten

De overheid heeft een fout gemaakt waardoor eigenaren van elektrische auto's vanaf 2026 flink meer belasting gaan betalen.

Jarenlang probeerde de overheid de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren. Dit zou moeten bijdragen aan het halen van de klimaatdoelen. Zo betaal je nu helemaal geen wegenbelasting voor je elektrische auto.

Omdat er nu veel meer elektrische auto’s zijn en dit de schatkist veel geld kost, heeft het vorige kabinet ervoor gekozen om deze korting af te bouwen. Dit zou stapsgewijs gebeuren vanaf 2025. Het proces verloopt echter sneller dan vooraf gedacht. Dat heeft alles te maken met een rekenfout van de overheid.

Eigenaren van elektrische auto’s moeten meer belasting betalen

Het oorspronkelijke plan was dat eigenaren van elektrische auto’s vanaf 2026 een afbouw zouden zien van hun belastingvoordeel, van 75 procent naar 0. Het vorige kabinet besloot echter om die korting te verlengen. In 2026 zou de korting naar 50 procent gaan, om uiteindelijk af te bouwen naar 30 procent in 2030, waarna de korting volledig zou stoppen.

In dit plan is echter een rekenfout gemaakt. Naast dat het verlengen van de korting de schatkist 1,7 miljard euro zou kosten, dreigde het kabinet nog eens 3,8 miljard euro extra kwijt te raken.

Polestar 2: elektrische auto is relatief gezien opeens spotgoedkoop
De Polestar 2 (Afbeelding: Polestar)

Met het berekenen van de korting is onvoldoende rekening gehouden met het gewicht van elektrische auto’s. Deze voertuigen zijn zwaarder dan hun benzine-equivalenten. Aangezien in Nederland de wegenbelasting wordt berekend op het gewicht van de auto, betekent dit dat de belastingkorting een groter bedrag vertegenwoordigt dan voor gewone auto’s. Hier heeft het vorige kabinet geen rekening mee gehouden.

Door deze rekenfout zou de korting de overheid 1,5 miljard euro meer kosten dan verwacht. Maar dat is niet de enige fout: het kabinet ging er ook vanuit dat er minder elektrische auto’s zouden worden verkocht dan daadwerkelijk het geval was. Hierdoor is de korting van toepassing op veel meer eigenaren dan oorspronkelijk ingecalculeerd. Dat extra gebruik van de belasting kost nog eens 2,3 miljard, wat het totaal op 3,8 miljard euro brengt.

Gevolgen voor eigenaren en de markt

Als gevolg van deze fouten worden eigenaren van elektrische auto’s alsnog de dupe. De belastingkorting wordt aanzienlijk ingeperkt om het begrotingsgat te dichten. In plaats van een geleidelijke afbouw van de korting – van 75 procent in 2025, naar 40 procent tussen 2026 en 2028, en 30 procent in 2029 en 2030 – gaat de korting nu al naar 25 procent vanaf 2026 en verdwijnt deze volledig in 2030, meldt De Telegraaf.

Dit is een flinke tegenvaller voor mensen met een elektrische auto. Hoewel deze voertuigen beter zijn voor het milieu, betalen ze door hun hoge gewicht aanzienlijk meer belasting dan eigenaren van benzineauto’s. Dit kan ook grote gevolgen hebben voor de verkoop, aangezien de hogere kosten potentiële kopers kunnen afschrikken.

Wil je desondanks toch een elektrische auto? Bekijk hieronder welke prachtige modellen ons binnenkort te wachten staan.

Deze prachtige elektrische auto’s moeten binnenkort verschijnen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen