Is de nieuwe elektrische auto van BMW dan eindelijk een Tesla-killer?
Bij een luxe elektrische auto denk je waarschijnlijk meteen aan Tesla. BMW laat nu zien hoe het ook goed kan met de i7.
Tesla kennen we natuurlijk als het merk voor elektrische auto’s. Alle andere autobouwers doen er dan ook alles aan om het merk van de troon te stoten. BMW doet nu een interessante poging in het luxe-segment.
Dit is de BMW i7
BMW heeft nu de elektrische i7 gepresenteerd die aan het einde van het jaar moet verschijnen. Natuurlijk biedt deze auto alle luxe die we van de 7-serie zijn gewend, maar dan wel volledig elektrisch.
De BMW i7 heeft twee motoren. De voorste produceert 258 pk en de achterste 308 pk. Gecombineerd wordt het totale systeemvermogen geschat op 544 pk. Met deze motoren ga je van 0 naar 100 kilometer per uur in 4,7 seconden en heb je een topsnelheid van 240 kilometer per uur.
Tesla Robotaxi: futuristisch, autonoom en natuurlijk volledig elektrisch
Natuurlijk lopen die motoren op elektriciteit en dus heeft de auto een goede accu nodig. In de BMW i7 zit er eentje van 101,7 kWh. Deze moet zorgen voor een actieradius van rond de 600 kilometer, waardoor je dus een tijdje vooruit kan op de weg. Als deze bijna leeg is kun je laden met een snelheid van 195 kW.
Een herkenbaar uiterlijk
De elektrische BMW i7 maakt dan ook gebruik van hetzelfde platform als zijn broer die op benzine rijdt. Vrijwel alles is hetzelfde aan de auto. Wel zien we aan de buitenkant nieuwe split koplampen en een grote grille met een verlichte rand. Ook moet deze versie het doen zonder de uitlaat van de originele versie.
Aan de binnenkant van de i7 zien we natuurlijk hout, glazen bediening en de kristalafwerking. Wat natuurlijk meteen opvalt als je de auto binnenkomt is het grote 12,3 inch scherm waar alle informatie tijdens het rijden op te vinden is. Daarnaast is een 14.9 inch touchscreen waarop iDrive 8 draait, het infotainmentsysteem van BMW.
Dikke bioscoop
Die schermen lijken groot, maar dat is niets vergeleken met het Theater Screen voor de mensen die achterin meerijden. Dat scherm is 31,1 inch en klapt open vanuit het dak. Aan de achterkant zitten ook nog kleine schermen in de portieren waarmee de passagiers verschillende functies kunnen bedienen.
Je weet het waarschijnlijk al door alle features: deze auto is zeker niet goedkoop. Prijzen in Nederland zijn nog niet bekendgemaakt, maar de BMW i7 gaat in Duitsland 135.900 euro kosten. De eerste modellen zijn vanaf november dit jaar verkrijgbaar.