Vakantie boeken? Booking.com waarschuwt voor oplichting met AI
Wie een vakantie wil boeken, moet opletten volgens Booking.com. Met name door AI worden vakantiegangers bedreigd door identiteitsdiefstal en financiële fraude.
Booking.com geeft een waarschuwing voor een AI-gedreven dreiging die booming is in de reismarkt. Kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat websites, zoals die van Booking zelf, realistisch worden nagemaakt om op deze manier de identiteit en centen van boekers te jatten.
Het bericht is dus vrij duidelijk: wees dit jaar extra voorzichtig met het boeken van een vakantie. Maar hoe doe je dat precies?
Deep Learning en AI zijn nachtmerrie voor vakantiegangers
Voor de gemiddelde internetgebruiker is het lastig om te ontdekken of de website waar ze mee te maken hebben echt is of niet. Dat heeft vooral met het gebruik van verschillende oplossingen zoals Deep Learning en AI te maken. De combinatie zorgt ervoor dat bepaalde e-mails, websites en advertenties echter dan echt lijken.
Het doel van de scam is uiteraard om zoveel mogelijk gevoelige gegevens binnen te halen. Zodra jij een vakantie boekt, vul je bijvoorbeeld al snel je adresgegevens en rekeningnummer in. In sommige gevallen verifieer je deze ook nog eens door een eurocent over te maken. Doe je dat bij de verkeerde website, dan kun je begrijpen dat het hek van de dam is.
Dat is zorgelijk, want het laat zien dat AI niet alleen stappen in de goede richting zet. Oplichting via kunstmatige intelligentie wordt ook steeds gevaarlijker doordat de manier waarop dit gebeurt eigenlijk steeds realistischer wordt. Daarbij speelt ook snelheid een rol, want doorgaans ontwikkelen de algoritmes zich in rap tempo en zijn ze bijvoorbeeld niet bij te houden door beveiligingsmaatregelen.
Je zou dus wel kunnen stellen dat cybercriminelen en beveiligingsexperts constant rondjes om de tafel aan het rennen zijn. Goed voor de conditie, maar alles behalve efficiënt.
Zo ben je volgens Booking.com niet de sjaak
Wie dit jaar zijn vakantie online wil boeken moet dus voorzichtig zijn, maar hoe doe je dat precies? Hoe is het mogelijk om het ultrarealistische neppe van het echt te onderscheiden? Booking.com geeft je een aantal tips.
Mocht je een vakantie bij Booking willen scoren, zorg er dan voor dat je altijd de URL controleert. Hoewel het op het eerste oog kan lijken op de officiële website, is er toch maar echt een URL die bij het bedrijf hoort. Kleine afwijkingen zijn vrij normaal in dit soort situaties, dus zorg ervoor dat je daar goed op let. Tik voor het gemak overigens zelf even de website in en ga er niet heen via een link in een e-mail.
Mocht het hek overigens wel van de dam zijn, zorgt dan op z’n minst dat tweefactorauthenticatie is in geschakeld en dat jij regelmatig de wachtwoorden van verschillende accounts aanpast. Persoonlijk zou ik aanraden om een wachtwoordmanager zoals 1Password te gebruiken. Deze app houdt niet alleen al je wachtwoorden bij elkaar, maar checkt ook of deze betrokken zijn bij een datalek of andere bedreigingen.
Maar goed, het belangrijkste is dat een gewaarschuwd mens voor twee telt. Booking laat ook weten dat het belangrijk is dat we als internetgebruikers meer bewust worden van de gevaren die kunstmatige intelligentie met zich meebrengt. Lees jezelf dus goed in met wat het precies is en kan doen en in hoeverre het een gevaar kan zijn voor jou en je bak met geld. Want dat is uiteindelijk waar het om draait.