Borderlands 3 Preview: Herkenbaar en vernieuwend
Borderlands 3 is een paar weken geleden aangekondigd. Op de PAX East toonde de ontwikkelaar de eerste gameplay van de game. Toen was al duidelijk dat er niet lang daarna een evenement zou gaan komen waar de game voor het eerst speelbaar was. Zodoende vloog ik naar Los Angeles om daar een paar uur met de game door te brengen.
Het Borderlands 3-evenement bevatte twee elementen. Ten eerste was er een presentatie van ongeveer een uur, waarbij de ontwikkelaars wilde aantonen wat er precies is veranderd. Daarna kreeg ik de mogelijkheid om de game daadwerkelijk te spelen. Bijna twee uur lang ben ik daar los gegaan. Met een grote glimlach verliet ik vervolgens het evenement. Dit zijn daarbij de belangrijkste punten die me zijn opgevallen.
Meer van hetzelfde
Als je Borderlands 2 gewend bent, dan voel je je als een vis in het water op het moment dat je Borderlands 3 opstart. Kort door de bocht is het meer van hetzelfde. Dat kun je als een minpunt zien, maar dan moet je je afvragen of je wel op zoek bent naar Borderlands 3. Het is een game die nog altijd draait om de lol van het afknallen van vijanden in de vele shootouts, de drang om beter te worden door middel van loot en het voltooien van Challenges om bepaalde extra bonussen te krijgen. Alles wat werkte in Borderlands 2 lijkt in zijn basis goed te zijn overgezet naar het vervolg, zonder dat er dingen zijn weggehaald. Wat mij betreft is dat top.
Kleine veranderingen in Borderlands 3
Tegelijkertijd zijn er ook genoeg kleine puntjes die zijn toegevoegd of aangepast. Het zijn de details die het grotere verhaal sterker maakt. Zo hebben diverse guns de mogelijkheid om een alternatieve firemode te gebruiken, waardoor je een extra tactische mogelijkheid hebt. Ook loopt alles een stuk soepeler en heb je de optie om te gaan rennen en te sliden. Daarmee voelt het wat moderner. Wie houdt van het spelen met de omgeving kan er voor kiezen om met een klap tonnen weg te slaan. Op die manier flikker je een explosieve ton naar een vijand toe en blaas je die vervolgens op, met alle gevolgen van dien. Als je bij een kiosk je kogels wilt aanvullen, dan kun je dat nu doen zonder de shop er eerst van te hoeven openen. En in je thuisbasis Sanctuary, wat nu een ruimteschip is dat je de mogelijkheid geeft om naar verschillende planeten toe te vliegen en daar avonturen te beleven, heb je nu een eigen kamer die je naar eigen inzicht kan inrichten. Kortom, als je verder kijkt dan je neus lang is, dan zijn er genoeg dingen die zijn verbeterd in de game.
Humor is dik in orde
Humor is altijd een belangrijk onderdeel geweest in de Borderlands-reeks, waarbij het met name bij het tweede deel erg goed was gedaan. Nu is een uurtje of twee te weinig om er een echt goed beeld van te krijgen, maar de gesprekken en de scenes die ik voorgeschoteld kreeg waren behoorlijk funny. Hier en daar is het iets te puberaal naar mijn smaak, maar dat wordt gelukkig ruimschoots goed gemaakt met verschillende kleine knipogen naar maatschappelijke kwesties. Denk daarbij aan een robot die als een verveelde hipster in een koffiebar staat en moppert dat hij je niet kan helpen. Ook is het voor de fan van de serie tof om te zien hoe verschillende personages terugkomen en ook daar dingen met een korrel zout nemen.
Ziet er goed uit
Visueel gezien is Borderlands 3 top. De stijl van de game is heel erg fijn, maar er is nu veel meer ruimte voor detail, waardoor omgevingen beter tot leven komen. Ook zijn de verschillende explosies in de game erg sterk en heb je er lol mee gehad dat je met verschillende wapens voor diverse effecten kunt zorgen. Dan heb ik het nog niet gehad over de voldoening die je krijgt wanneer je met een headshot daadwerkelijk het hoofd van de tegenstander er afschiet. Tot slot was de framerate strak en liep alles zelfs in de hevigste gevechten lekker door.
Meer actieve skills
Voor alles wat je doet in de game verdien je experiencepunten waarmee je in levels omhoog gaat. Daarvoor krijg je ook een skillpoint die je in de drie verschillende skilltrees van je personage kunt verwerken. Wat dat betreft niks nieuws onder de zon. Maar wat fijn is aan de skills, is dat het nu vaak actieve skills zijn. Dat betekent dat je nu meer krijgt dan alleen maar vijf procent meer health. Je leert daadwerkelijk vaardigheden en doordat je keuzes maakt, is de kans groot dat wanneer je met een maat speelt die dezelfde class gekozen heeft, hij een hele andere tactiek heeft. Ook nodigt dit je uit om in dezelfde class meerdere personages aan te maken en te kijken wat de verschillen zijn.
Kortom, Borderlands 3 heeft alle potentie om dit najaar een knaller te worden. Op 13 september komt de game uit en kun je hem spelen op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.