Waarom je de browser in Instagram en Facebook links moet laten liggen
Gebruik je Facebook en Instagram? Dan heb je daarin vast weleens op een link geklikt. Deze website wordt geopend in de app zelf. Toch is het niet verstandig om die browser te gebruiken.
We spenderen veel tijd op social media, misschien zelfs teveel. Op Facebook en Instagram zie je de laatste berichten en foto’s van vrienden. Soms staat daarin ook een link naar een artikel dat je wellicht interessant vindt. Toch is het verstandig om daar niet meteen op te klikken. En ja, eigenlijk ligt dat zeer voor de hand.
De prijs van gratis diensten
Facebook en Instagram zijn eigendom van Meta. Dat bedrijf biedt verschillende social media gratis aan. Daarvoor heeft het ook een reden, want het verdienmodel van Meta is het verkopen van kennis. Maar hoe zorg je er als bedrijf nu voor dat je meer advertenties verkoopt? Precies, je moet weten waar je gebruikers geïnteresseerd zijn. Dan klikken ze er vaker op en kun je dus meer geld vragen.
De informatie over gebruikers halen Facebook en Instagram op verschillende manieren binnen. Als je een profiel maakt op een social medium vul je veel gegevens over jezelf in. Dat kunnen simpele zaken zijn als je naam, woonplaats, e-mailadres en telefoonnummer, maar soms zijn het ook je hobby’s, interesses en werk. Daarnaast ‘like’ je waarschijnlijk ook bepaalde posts die je interesse wekken. Zo weet het algoritme dus precies wat je leuk vindt. Bovendien zien ze ook wie je vrienden zijn en wat zij ‘liken’. Zo krijgt het bedrijf al een goed beeld van je.
Facebook en Instagram volgen je op verschillende manieren
Toch houdt het niet op bij de door jouw ingevulde gegevens. Zo is Meta vrij innovatief en maakt het ook gebruik van cookies. Zo kan het ook jouw gedrag buiten Facebook en Instagram volgen. Denk bijvoorbeeld aan een site waar je reacties kunt invullen met je Facebook-account, of waarbij je Facebook gebruikt om in te loggen op andere diensten. Zo weet het sociale medium ook wat je buiten de app doet. Bedrijven als Google en Apple proberen dit te verminderen door hun browsers aan te passen en dus zoeken de sociale media naar andere oplossingen.
Wat je op andere sites uitspookt kan Meta ook op een andere manier doen. In Facebook en Instagram heeft het een eigen browser gebouwd. Normaal gebruik je waarschijnlijk Chrome of Safari om naar een site te gaan, maar bij de sociale media werkt het anders. Als je op een link drukt blijf je namelijk in de app. Dat lijkt in eerste instantie heel handig, omdat je niet hoeft te schakelen tussen apps. Al heeft het, zoals je misschien wel had verwacht, ook een nadeel.
Laat de browser links liggen
Zo waarschuwt app-bouwer Felix Krause voor de negatieve effecten. Door gebruik te maken van een eigen browser in Facebook en Instagram kan Meta nog meer gegevens over je verzamelen. Zo bouwt het zijn eigen JavaScript code in die precies kan checken welke acties je uitvoert op een website. Zo ziet het wanneer je bijvoorbeeld op advertenties klikt. Daarbij ondersteunt de browser van Meta ook geen browserextensies en content- of advertentieblockers die je zelf mogelijk wel gebruikt in de browser.
Krause gaat in zijn beschuldigingen richting Facebook en Instagram zelfs een stapje verder. Hij beweert dat Meta met hun eigen browser zelfs creditcardgegevens en wachtwoorden kan verzamelen. Hij heeft echter geen bewijs dat Meta dat daadwerkelijk zou doen.
Gelukkig is er een oplossing om de browser van Instagram of Facebook te ontlopen. Als een link geopend wordt in de browser in Instagram of Facebook, moet je drukken op de drie puntjes die je in de hoek ziet. Hier kan je ervoor kiezen om de pagina in je eigen webbrowser te openen. Het is wat omslachtig, maar je weet dan wel dat je niet meer volledig gevolgd wordt door Meta. Wel zo fijn als je gesteld bent op je privacy!