Internetbank Bunq maakt alle gebruikers onvrijwillig betaalde klant
Had je ooit een (gratis) rekening bij internetbank Bunq, gebruik je die niet meer en heb je ‘m nooit opgezegd omdat het toch een gratis account was? Dan loont het om in te loggen op je account, want sinds kort zijn alle gratis accounts omgezet naar een betaald abonnement.
Bunq bood in zijn beginjaren allerlei abonnementen aan. Soms waren de kosten maar 1 euro per maand. Er was ook een gratis rekening waarbij een pinbetaling 4 cent kostte. In de loop der jaren verdwenen steeds meer functies uit deze pakketten. Nu zijn ze allemaal omgezet naar een premium-pakket van € 7,99 per maand. Zelfs als ze inactief waren.
Iedereen Bunq Premium, zonder opt-in
De bank zegt alle klanten in april geïnformeerd te hebben. Rekeninghouders met een oud abonnement kregen drie maanden gratis premium, en moeten vanaf nu betalen. Heb je die e-mail om de een of andere reden gemist en niet aangegeven te willen stoppen? Dan betaal je vanaf nu € 7,99 per maand aan Bunq. Als er geen saldo meer op je rekening stond, sta je nu in de min.
Mag dat zomaar? Bunq heeft in overeenstemming met zijn eigen algemene voorwaarden gehandeld. Het is echter wel zuur dat ook inactieve accounts zijn meegenomen en er geen opt-in is gehanteerd. Op Twitter zijn een aantal mensen negatief verrast dat ze ineens in de min staan omdat ze abonnementsgeld betalen. Vandaag werden e-mails over een negatief saldo verstuurd en dat bracht de bal aan het rollen.
Grote app-update valt niet in de smaak
Bunq wist zich de afgelopen jaren snel te positioneren als bank voor mensen die van gemak, gestroomlijnde functionaliteit en no-nonsense houden. De app was geliefd en onder gebruikers was een ontspannen discussie in de fora van het bedrijf. Dat is met de komst van Bunq v3 echter compleet omgeslagen. De bank heeft naar mening van veel gebruikers veel te veel ingezet op branding. Nuttige bankieren-functies zijn volgens kritische gebruikers naar de achtergrond verdwenen.
Zo heeft een Instagram-achtige feed met foto’s van Bunq een prominente plek in de app gekregen en zijn diverse trophies altijd in beeld. Bijvoorbeeld een teller met hoeveel tijd gebruikers bespaard hebben door Bunq te gebruiken en een counter met hoeveel ‘bomen een gebruiker heeft geplant’. Bij het duurdere abonnement van Bunq (SuperGreen van € 16,99 per maand) plant de bank namelijk een boom bij iedere 100 euro die een gebruiker uitgeeft. Heb je geen SuperGreen, maar gewoon Premium? Dan blijft de teller eeuwig op 0 staan. Veel klanten ervaren dit als “green shaming” en ageren tegen de switch van no-nonsense bankieren naar prominente marketing.
De storm van kritiek werd door oprichter Ali Niknam weggewoven als protest van een kleine vocale minderheid. Hij zegt dat een kleine groep gebruikers zich teveel focust op een zeer kleine set functies rondom het beheren van geld. Hij wil echter ook aandacht besteden aan mensen die zich bekommeren om het wel en wee van het klimaat.
Bijstorten geblazen
Een geniale move die een klein groepje nerds boos maakt, maar een zeer lucratieve groene lifestyle-business uit de grond stampt? Het lijkt er als we naar de onlangs verschenen jaarcijfers van Bunq kijken niet op. De onderneming draaide in 2018 € 11,1 miljoen verlies en in 2019 liep dat op naar € 13,9 miljoen. Het is dus niet alleen voor gebruikers die verrast werden door een onverwacht premium-abonnement bijstorten geblazen, ook Bunq-oprichter Ali Niknam moet flink in de buidel tasten om zijn bank in de lucht te houden. Daar heeft hij overigens wel de buffers voor. Niknam is ook oprichter van TransIP, een bekende webhost die voor hem de nodige winst genereert.