[PREVIEW] Call of Duty: Modern Warfare – Big Team Battles
Ik begon mijn dag Call of Duty: Modern Warfare spelen met de standaard multiplayermodus. Vervolgens kreeg ik de mogelijkheid om de Gunfight-modus te proberen waarin je in een team van twee speelt. Tot slot werd er aan het einde van de dag nog de mogelijkheid gegeven om met een soort Big Team Battles aan de slag te gaan.
Grote gevechten in Call of Duty: Modern Warfare
Dat is overigens de term die ik er zelf aan heb gegeven. Ik heb geen idee hoe de ontwikkelaar het zelf wilt noemen. Het is in elk geval mogelijk om in deze settings met meer spelers dan 12 aan de slag te gaan in Call of Duty: Modern Warfare. We hebben eerst een potje gedaan met 10 tegen 10 om vervolgens met 20 tegen 20 te strijden. In mijn geval was dat overigens 17 tegen 17 omdat tijdens het evenement heel wat mensen al verstek lieten gaan, maar dat terzijde. Uiteindelijk zou het zelfs mogelijk moeten zijn om met 64 man tegelijkertijd te spelen en voelt het een beetje Battlefield-achtig aan.
Laten we voor het gemak maar beginnen met het potje van 10 tegen 10. Daarbij ging ik aan de slag met de modus headquarters. Om de zoveel tijd spawnde er een punt die door één van de twee teams moet worden veroverd. Op het moment dat dat gebeurd is, dan gaat de mogelijkheid om te spawnen tijdelijk uit. Het team dat de Headquarter heeft veroverd moet die positie zien te behouden, terwijl het andere team het moet veroveren. Wanneer de timer is afgelopen of het punt is veroverd, gaat de spawn-mogelijkheid weer aan totdat het volgende punt verschijnt.
Het interessante aan deze modus in Call of Duty: Modern Warfare met twintig spelers is dat er altijd wel een plek is waar flink gevochten wordt. Met een kip zonder kop op je doel stormen is verre van verstandig en het is dan ook zaak om gezamenlijk op te rukken. De map waarop ik speelde was een stuk groter dan de andere maps, maar nog steeds overzichtelijk. Wel was het zo dat er veel gebouwen waren met verdiepingen. Vanuit een hoge positie kon je makkelijk in een hoekje schuilen en vijanden die blind over het slagveld stormden uitschakelen. Ik had er veel lol in, wat mede werd versterkt door het feit dat ik zo’n 12 kills achter elkaar wist te maken en zodoende al mijn killstreaks kon inzetten.
Call of Duty: Modern Warfare voelt een beetje Battlefield-achtig
Daarna was het tijd voor het echt grote werk in Call of Duty: Modern Warfare. Ik kwam terecht op een grotere map om een tweetal potjes Domination te spelen. De twee verste punten lagen zo’n 500 meter uit elkaar, maar je had wel een aantal quads om op plaats te nemen en rond te scheuren. En met 34 man (in plaats van de geplande 40) was er altijd wel ergens iets te beleven. Ook is het een map die een mooie combinatie biedt tussen close quarter combat en stukken waarbij je redelijk vrij kunt schieten. Op die manier kun je zelf bepalen hoe je het beste je team kunt dienen.
Omdat je met meer spelers bent, zul je ook merken dat er iets meer killstreaks zijn die geactiveerd worden. Maar omdat het slagveld ook groter is, had ik niet het gevoel dat alles compleet werd ondergespamd. Er leek een mooie balans te zijn en ook hier had ik veel lol in het losgaan met de map en de mogelijkheden. Ik denk dat er door de verschillende beschikbare modi voor ieder wat wils is.
In Call of Duty: Modern Warfare speel je Gunfight als je echt tactisch en slim te werk wilt gaan. Heb je de gewone multiplayermodus die hier en daar dingen heeft verbeterd, maar vooral dezelfde balans blijft houden. En heb je de zogenaamde Big Team Battles als je een soort van Battlefield-gevoel in de game wilt hebben. Ik heb me in elk geval een goede volle dag vermaakt met alle verschillende elementen en hoop echt dat de singleplayermodus van minstens hetzelfde niveau is. Als dat het geval is, dan is de kans groot dat Call of Duty: Modern Warfare een echte topgame gaat worden.
Call of Duty: Modern Warfare verschijnt op 25 oktober. Wil je meer lezen over de game? Kijk dan hier.