Blijft Call of Duty eigenlijk op PlayStation als Microsoft (Xbox) de baas is?
Het is geen geheim dat Xbox merken als Call of Duty en Candy Crush onder zich probeert te krijgen door Activision-Blizzard over te nemen. Het bod van 69 (nice) miljard dollar wordt nog onderzocht door marktwaakhonden. Want het is niet de bedoeling dat Microsoft hiermee een monopoliepositie krijgt ten opzichte van PlayStation.
Waar vriend en vijand zich nu zorgen om maakt is of Xbox (en moederbedrijf Microsoft) games als Call of Duty nog wel blijft ondersteunen op PlayStation. Beide consoleboeren zijn al jaren grote rivalen van elkaar. En met de potentiële overname van Activision-Blizzard kan Xbox de markt naar zich toetrekken.
Call of Duty op PlayStation
Sony impliceert al weken dat de markt verstoord wordt wanneer Call of Duty exclusief naar Xbox zou gaan. Dat blijft een beetje ironisch, gezien de exclusieve content die je als PlayStation-eigenaar tot je beschikking krijgt wanneer je deze games op Sony’s hardware speelt. Maar dat maakt de zorgen er niet minder legitiem om.
Xbox-baas Phil Spencer geeft nu in een podcast antwoord op de vraag of PlayStation nog wel die games blijft krijgen. “We halen Call of Duty niet weg bij PlayStation. Zolang er een PlayStation is, verschepen we de games daarnaartoe. We doen hetzelfde met een titel als Minecraft.” Dat spel is zelfs op de Nintendo Switch te koop.
Nog even over Minecraft
Spencer vindt het Minecraft-voorbeeld heel waardevol. Sinds het bedrijf dat spel overnam, heeft het het aantal spelers uitgebreid en niet beperkt. “Dat is goed geweest voor de Minecraft-gemeenschap, naar mijn mening. En ik wil hetzelfde gaan doel voor de Call of Duty-franchise”, zo sluit Spencer af.
De Xbox-baas moet dergelijke opmerkingen ook wel maken, want die werken in het voordeel in het lopende onderzoek naar de overname. Dat betekent niet dat de baas het niet meent natuurlijk. Bovendien is het Microsoft helemaal niet te doen om exclusieve Call of Duty-consolegames.
Deze overname staat namelijk in het teken van de mobiele markt en de franchises die Microsoft daarop kan parkeren. Die markt is veel groter dan de consolemarkt.