Call of Duty Vanguard: veelbelovende beta kampt met…
Dit najaar kunnen we aan de slag met Call of Duty Vanguard. Het nieuwste deel in de reeks neemt ons mee naar de Tweede Wereldoorlog qua setting. Dat is wel zo fijn nadat we weer twee games in de moderne tijd hebben gespeeld. Afgelopen weekend was de eerste beta voor de game beschikbaar en daar ben ik mee aan de slag gegaan. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.
Call of Duty Vanguard beta
Speelt lekker
Ik heb de laatste tijd heel erg veel Call of Duty Black Ops Cold War gespeeld. En ben daardoor erg gewend geraakt aan het systeem. Ik was van tevoren een beetje bang dat ik in Call of Duty Vanguard te maken had met een veel lager tempo en wapens die niet lekker zouden werken. Maar die angst bleek duidelijk ongegrond te zijn. Het speelt eigenlijk net zo lekker als Cold War en het tempo is hoog. Tegelijkertijd zijn de wapens wel iets minder over de top, maar leveren niet echt in qua kracht. Met een gemiddeld assault wapen kon ik net zo effectief schieten als bij de moderne games. En dat was toch wel een fijne verrassing.
Ook het tempo in de game is gewoon goed. Zonder al te veel problemen ren ik rond en slide ik over de grond wanneer ik een vijand zie en open het vuur. Wat dat betreft geeft de beta van Call of Duty Vanguard echt vertrouwen.
Maps zijn veelbelovend
Daarnaast de maps in de game zoals ze nu beschikbaar zijn behoorlijk tof. Met name Hotel Royal en Gavutu vind ik tof om te spelen. De eerste map is een er één die behoorlijk symetrisch is, maar wel te maken heeft met verschillende laagtes in hoogte. Daardoor kan er wel wat chaos ontstaan, maar leer je uiteindelijk snel waar vijanden vandaan komen. Ook kun je op deze map met veel plezier losgaan met de mogelijkheden om door deuren te beuken en zodoende vijanden te verrassen. Gavutu is een map die zich afspeelt op een klein Japans eiland. Het interessante van deze map is dat het juist veel vegetatie, terwijl je tegelijkertijd ook te maken hebt met bunkers en een gestrand schip. Op deze map vond ik het leuk dat ik goed zicht had op vijanden en er tegelijkertijd veel variatie was.
Scorestreaks zijn interessant
Op veel punten merk je dat Call of Duty Vanguard voorborduurt op het succes dat met de laatste twee games is gevestigd. Toch zijn er wel een paar dingen echt anders ten op zichte van bijvoorbeeld Cold War. En dat zijn Scorestreaks. In Vanguard kiest men voor de klassieke manier van Scorestreaks en dat is met het maken van kills. Elke keer dat je doodgaat, wordt de streak gereset. Dat heeft voor- en nadelen. Het voordeel is wanneer je goed knalt, je sneller een scorestreak hebt. Het nadeel is dat je bij een onbegrijpelijke spawn in je rug wordt geschoten en je voortgang dus kwijt bent.
Technische problemen
Ondanks dat ik lol heb gehad met de beta van Call of Duty Vanguard, waren er tegelijkertijd ook wel wat technische problemen. Ik heb de game op de PlayStation 5 gespeeld. En die spelcomputer heb ik met Wifi verbonden. Het is een Wifi 6-router en bij andere games loopt alles soepel. Of het nou NBA 2K22 is of Call of Duty Black Ops: Cold War. Alles draait soepel. Maar tijdens de beta was mijn ervaring erg matig. Het duurde erg lang voordat ik een potje vond. En wanneer ik er dan één had, was de lag behoorlijk lastig. Meer dan eens zag ik een vijand daardoor te laat en schoot ik mis omdat hij al voorbij was gegaan. Ook was er op het gebied van audio behoorlijk wat vertraging, wat vervelend is voor de feedback die zo nodig is. Dat zijn punten die natuurlijk in een beta getest moeten worden, maar in mijn ervaring was dat bij beta’s van andere games in de reeks niet zo erg.
Mocht je zelf aan de slag willen gaan met Call of Duty Vanguard? Dan hebben we goed nieuws. Aankomende week komt de tweede beta week en is de game beschikbaar op meerdere platformen.
Call of Duty Vanguard: Alles dat je van de multiplayer moet weten