Waarom deze ChatGPT-trend erg gevaarlijk is
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FChatGPT-ai-pop-actiefiguur-trend-gevaar-privacy-1.png)
Overal op het internet zie afbeeldingen mensen omgetoverd tot een speelgoedpop, gemaakt met ChatGPT. Maar speel je dan met je privacy?
Dat ChatGPT en andere AI’s erg goed zijn in het maken of bewerken van foto’s is wel duidelijk. De laatste tijd zie je overal op het internet foto’s van mensen in de animatie stijl van Studio Ghibli of van speelgoedpoppen in verpakkingen. Sinds de introductie van de nieuwe afbeeldinggenerator van ChatGPT zijn mensen ermee aan de haal gegaan de gekste creaties te maken.
Gebruikers kunnen ook een foto uploaden en de chatbot instructies geven om aanpassing te maken of om het te gebruiken als inspiratie. Op social media doen mensen vaak mee aan bepaalde trends. Familiefoto’s werden omgetoverd naar een Lego-stijl, mensen vragen hoe hun huisdier eruit zou zien als mens, en sinds recent dus de actiepoppen in thematische verpakkingen. Hoe leuk het ook is, je speelt stiekem met je privacy.
ChatGPT-trends zijn gevaarlijk voor je privacy
Verschillende AI-modellen worden getraind voordat je consument het kan gebruiken. De chatbots worden met enorm veel informatie gevoed, waaronder afbeeldingen. Hierdoor leert het hoe bepaalde dingen eruit zien en kan dat ook beter geïmiteerd worden bij het genereren van afbeeldingen. Als je een foto upload naar ChatGPT, of dat nou gevoelige gegevens zijn of foto’s van jezelf of je kinderen, dan mag ChatGPT dit gebruiken voor verdere training.
Er is een groot verschil tussen foto’s plaatsen op het internet en delen met ChatGPT. Je foto’s op social media mogen volgens de wet in de EU niet zomaar gevoed worden aan een AI. “Echter, als je deze foto’s vrijwillig uploadt, geef je toestemming voor het verwerken van je foto’s”, zegt Luiza Jarvosky, een onderzoeker die zicht bezig houdt met AI-privacy, op X.
🚨 Most people haven't realized that the Ghibli Effect is not only an AI copyright controversy but also OpenAI's PR trick to get access to thousands of new personal images; here's how:
To get their own Ghibli (or Sesame Street) version, thousands of people are now voluntarily… pic.twitter.com/zBktscNOSh
— Luiza Jarovsky (@LuizaJarovsky) March 29, 2025
Jouw foto’s onderdeel van ChatGPT’s training
Jarvosky voegt toe dat OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, expliciet zegt dat het persoonlijke data gebruikt van gebruikers om hun AI-modellen verder te trainen. Dat is zolang mensen die toestemming niet ontnemen, wat standaard gegeven wordt bij het gebruik van de chatbot.
De foto’s die je uploadt, verschillen doorgaans ook van social media. Het zijn immers foto’s die de rest van de wereld niet ziet. “Social media ziet alleen de Ghibli-versie [van je foto]”, zegt Jarovsky in haar post. “Mensen hebben geen ontwerper nodig om een geinige avatar van ze te laten maken, ze kunnen het simpelweg uploaden”.