Citroën’s nieuwe elektrische auto is om te gieren en kost vrijwel niets
Net nu je dacht vrijwel iedere mogelijke uitvoering van de elektrische auto te hebben gezien, van Lamborghini’s hypercar tot elektrische uitvoering van de iconische DeLorean, komt Citroën met iets bijzonders. Of ‘bijzonder’ het woord is dat de kleine Ami het beste omschrijft mag je zelf bepalen.
Citroën’s Ami is speciaal ontworpen voor stadsgebruik, vandaar zijn formaat. Een compact elektrisch voertuig als deze kan immers zelfs in de drukste wereldstad door de slechtste bestuurder worden ingeparkeerd. En zo niet, dan mag die persoon wat ons betreft zijn rijbewijs per direct inleveren.
Citroën ontwikkelt mini elektrische auto voor in de stad
Een futuristisch elektrische auto hoeft geen flitsende elektrische Lamborghini of futuristisch Volkswagen busje te zijn; futuristisch en elektrisch bestaat sinds kort ook in een compacte en meer bescheiden uitvoering. Franse autofabrikant Citroën hoopt met de kleine Ami One Concept een grote gamechanger voor stadsvervoer in handen te hebben.
Het uiterlijk van Ami One Concept daargelaten; het kleine elektrische vervoermiddel valt namelijk op om meer dan alleen zijn uiterlijk. We zeggen ‘elektrisch vervoermiddel’ omdat Citroën’s Ami geen elektrische auto is. Het is eerder een elektrische vierwieler.
De vierwieler heeft plaats voor twee inzittenden, weegt slechts 450 kilo en heeft een 5.5kWh accu. Deze laatste is vergelijkbaar met de accu die je een paar jaar geleden in de meeste plug-in hybride auto’s vond. Dankzij deze specificaties heeft de Ami een actieradius van zo’n 64 tot 80 kilometer en behaalt hij een maximale snelheid van zo’n 45 kilometer per uur. Je duikt dus niet de ringweg op met een ‘elektrische auto’ als deze maar crosst er wel makkelijk de stad mee door.
Klein elektrisch vervoermiddel, kleine prijs
Citroën’s Ami is speciaal ontwikkelt voor de Franse markt. Daar zijn er al meer dan 1000 verkocht voor de kleine prijs van 6900 euro. Dat is, als je het vergelijkt met prijzen van elektrische auto’s, super goedkoop. Die vergelijking is alleen niet helemaal eerlijk aangezien de kleine Ami dus geen elektrische auto is zoals we die al kennen.
Het doel van de Franse autofabrikant is echter niet dat men dit elektrische vervoermiddel in een keer koopt. Auto’s delen of leasen is in de afgelopen jaren wereldwijd steeds populairder geworden. Zo is het via Free2Move in Parijs mogelijk om een abonnement af te sluiten op dit kleine stadse racemonster voor slechts 9,90 euro per maand plus 0,26 eurocent per minuut. Daarnaast is Ami alleen online te koop; hiermee speelt Citroën in op het veranderende consumptiegedrag van klanten.
De Ami delen gaat overigens verder dan het abonnement. Zo kan men hem zelfs delen met gezinsleden zonder rijbewijs. In Frankrijk (en veel andere Europese landen) mag iedereen ouder dan 14 namelijk ook in deze elektrische vierwieler rondrijden. Net als deze elektrische mini-Jeep trouwens. Al tijdens kinderen daar waarschijnlijk beter in dan jij.