Clubhouse immens populair op iOS, maar waar blijft de Android-app?
Als we de nieuwste geruchten mogen geloven, dan duurt het nog maanden voordat we een Androidversie van de app Clubhouse krijgen. Zo meldt Techcrunch. De audiochatapplicatie is momenteel exclusief te downloaden uit de App Store van Apple en is daarmee alleen beschikbaar voor iPhone en iPad.
Clubhouse is een exclusieve audiochatapplicatie, die je alleen kunt gebruiken als je daarvoor een uitnodiging hebt ontvangen. De app is nu alleen beschikbaar op iOS. Ondertussen worden Android-gebruikers toch een beetje ongeduldig. Want hoe lang moeten ze nog wachten op een Android-versie van die app?
Clubhouse op Android
Nou, als het aan de makers van de applicatie ligt, dan kan dat nog maanden duren. Dat heeft mede-oprichter van de populaire applicatie, Paul Davison, afgelopen weekend laten weten. Een specifieke releasedatum is er nog niet. Voorlopig moeten we het dus doen met ‘het kan nog maanden duren’.
Het team achter Clubhouse werkt waarschijnlijk sinds januari aan de Android-versie. Destijds verscheen er een blogpost van het bedrijf, waarin niet echt ingegaan werd op een mogelijke releasedatum. Wel was de boodschap dat het belangrijk is dat de app mettertijd ook in de Google Play Store verschijnt.
Waarom dat zo lang moet duren? Davinson geeft daar een redelijke verklaring voor. Hoe groter de dienst wordt, hoe moeilijker het voor gebruikers wordt om geschikte content te vinden. Zo zien gebruikers steeds meer content die niet in hun eigen taal aangeboden wordt, en dat kan op den duur irritant zijn.
Veranderingen
Daarom moet er eerst gewerkt worden aan veranderingen voor de activiteitenfeed, de hoeveelheid pushnotificaties die verstuurd worden en persoonlijke functies. Denk dan aan een lijst met persoonlijke suggesties van kamers, gebaseerd op het luistergedrag van de gebruiker.
Telegram verwelkomt WhatsApp-gebruikers met Clubhouse-alternatief
Het feit dat er vooralsnog geen Android-versie van Clubhouse is, zorgt voor een gat in de markt waar andere socialmediabedrijven snel in gesprongen zijn. Zo heeft Twitter onlangs Spaces gelanceerd. Maar ook cybercriminelen haken erop in, door malafide en neppe versies aan te bieden die data stelen.