Clubhouse krijgt tegengas: Facebook kondigt in-app podcastplatform aan

Apps Wesley Akkerman 20 apr 2021
Leestijd: 2 minuten

Facebook heeft een aantal nieuwe functies voor z’n app gepresenteerd, waaronder een concurrent voor de audiochatapp Clubhouse. Al die functies moeten later dit jaar, ergens in de zomer, beschikbaar zijn voor gebruikers van het sociale medium. Facebook gaat dus meer met podcastst doen.

De socialmediagigant probeert zijn rijk verder uit te breiden door gebruikers meer mogelijkheden te geven. In dit geval gaat het om functionaliteiten met betrekking tot audio. Zo kun je straks audio opnemen, bewerken en publiceren binnen de Facebookapplicatie, in verschillende, nieuwe, socialformaten.

Facebook versus Clubhouse

Daarbij kan straks gebruik gemaakt worden van tools die werken op basis van machine learning. Geavanceerde algoritmen zorgen ervoor dat de ruis op de achtergrond verwijderd wordt, bijvoorbeeld. Ook zijn er verschillende filters beschikbaar en krijg je toegang tot andere verbeteringen op gebied van audio.

Mocht je zelf nog muziek of geluidseffecten willen toevoegen, dan kan dat via Facebooks Sound Collection. Wanneer je eenmaal een audiobestand opgenomen hebt, dan kun je die publiceren in bepaalde socialformaten. Zo kun je met een Soundbite korte content als ASMR, grappen en gedichten delen.

Geld als stimulans

Middels het Audio Creator Fund hoopt Facebook ervoor te kunnen zorgen dat de mensen die werken met deze tools en hun content publiceren op de diensten van het bedrijf, en dus niet op concurrent Clubhouse, geld kunnen verdienen aan hun werk. En zo houd je die mensen mogelijk ook lang bij je.

Verder is het mogelijk live audio om te zetten naar een podcast, die je voor het publiceren nog kunt verwerken. Bovendien kunnen luisteraars Soundbites halen uit podcasts en die delen met vrienden. Facebook zorgt er verder voor dat alle content voorzien wordt van ondertiteling (zogenaamde captions).

De echte concurrent

Luisteraars kunnen de content blijven beluisteren door de app in de achtergrond open te hebben staan (een functie waar YouTube bijvoorbeeld geld voor vraagt). Tot slot is er nog de officiële concurrent voor Clubhouse, in de vorm van Live Audio Rooms. Die functies komen naar Groups en Messenger.

Twitter probeerde Clubhouse te kopen en deed bijna dit bizarre bod

Makers kunnen ook geld verdienen aan deze content. Zo kunnen er dus verschillende inkomstenbronnen ontstaan voor mensen die gebruikmaken van de diensten van Facebook. Dat gebeurt straks onder meer met speciale tokens die gebruikers aanschaffen en kunnen doneren aan contentmakers.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Facebook

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen