Deathloop Preview: Eén van de belangrijkste PlayStation 5-games

Games Jelle van Es 19 mei 2021
Leestijd: 4 minuten

Deathloop is de nieuwe game van Arkane Studios. Dit Franse team ken je van hun werkzaamheden aan Prey en Dishonored. Dit nieuwe project is alweer een paar jaar geleden aangekondigd en sindsdien hebben we zo nu en dan wat nieuwe beelden gezien. Deze keer konden we een digitale presentatie bijwonen, waarbij we ook eindelijk wat goede gameplay voorgeschoteld hebben gekregen.

En door die gameplay heb ik eindelijk een beter beeld gekregen van wat Deathloop nu is. Zeker met de release van Returnal van onlangs begrijp ik de game een stuk beter. De titel is net als die game eigenlijk een soort roguelike-game. In de game werk je met loops. Elke keer dat je volledig dood bent, begin je weer opnieuw. Het doel is om uiteindelijk in een enkele loop een achttal verschillende bazen te verslaan en de loop te doorbreken. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig leer je tijdens het spelen hoe je zo lang mogelijk in leven blijft en slim vijanden uitschakelt. Tegelijkertijd behoud je ook bepaalde vaardigheden, zodat je steeds beter wordt. Naar aanleiding van de presentatie zijn dit de punten die me zijn opgevallen.

Deathloop Preview

Zeer sfeervol

Eén van de eerste punten die opvalt aan de Deathloop-presentatie, is dat de game enorm sfeervol is. Aan het begin van de game word je in je eerste ‘loop’ gegooid en weet het personage waar je mee aan de slag gaat, Colt, niet wat er gaande is. Via grote tekst in beeld krijg je hints van wat je moet doen, terwijl Colt daarop reageert. Op die manier ontstaat er gelijk een band met het personage, omdat jullie beiden niet weten wat er is gebeurd en wat je moet doen. Het is een gevoel dat meteen werkt en daardoor voelt de game vanaf het begin goed. En wanneer je verder komt, zie je gelijk al vele diverse interessante locaties. Het is een beetje Dishonored-achtig qua stijl, maar dan met veel meer kleur. Ook kun je overal waar je komt objecten oppakken die je dan weer kunt gebruiken. Lekker voor de scavengers onder ons dus.

Deathloop
Een game met veel sfeer (Afbeelding: Bethesda)

Verhaal op vele niveaus

Naast de sfeer die dik in orde lijkt te zijn in Deathloop, spreekt het verhaal me ook erg aan. Het is een titel waarbij het verhaal op verschillende niveaus naar voren komt. Ten eerste heb je de gedachten van Colt die reageert op de tekst in beeld. Maar er zijn ook diverse conversaties met Jullianna, wat de grootste tegenstander in de game lijkt te zijn. Zij heeft echt het doel om Colt elke keer uit te schakelen om op die manier de loop te beschermen. Wanneer je in de multiplayer-stand wilt spelen, dan neemt de tweede die rol aan en kun je games van andere spelers betreden.

Maar er is ook een geschiedenis tussen die twee, waar je langzaam, maar zeker achterkomt. En dan heb je nog de verschillende audio-recordings en geschreven brieven en boeken die je in de game vindt en je meer duidelijk geeft over wat er op het eiland gaande is. Naast het achtergrondverhaal leer je via dit soort extra informatie ook hoe je bepaalde doelwitten kunt vinden en uitschakelt. Op die manier doe je er echt verstandig aan om verder te kijken dan je neus lang is.

Zelfs locaties vertellen een verhaal (Afbeelding: Bethesda)

Diverse skills om te gebruiken in Deathloop

In Deathloop heb je een redelijk uitgebreid wapenarsenaal om je tegenstanders mee uit te schakelen. Denk daarbij aan een shotgun, een machinegeweer, maar ook wat exotischere varianten zoals een spijkergeweer en een Sapper Charge die granaten schiet zijn interessant. Toch zijn het de verschillende skills die je gebruikt die me echt interessant lijken. Ook daarbij zie je dat de game wat weg heeft van Dishonored. Zo kun je snel teleporteren, is het mogelijk om vijanden aan elkaar te koppelen en als je er dan één afknalt, dat ze allemaal die dood tegemoet gaan en heb je de optie om vijanden op te pakken en weg te gooien. Het biedt genoeg mogelijkheden om met de omgeving en vijanden te spelen. Krachten raak je na je loop wel weer kwijt, maar dankzij een bepaald goedje genaamd Residuum kun je bepaalde krachten en wapens permanent houden. Die wil je dus hebben.

Meer dan alleen schieten (Afbeelding: Bethesda)

Muziek lijkt erg goed te zijn

Deathloop speelt zich af in een setting van de jaren 70 en dat levert al heel wat sfeervolle beelden op. Maar wat me ook opviel tijdens de presentatie, is dat de muziek erg goed is. Het is een beetje jazzy, een beetje groovy en elke keer wanneer je in keiharde actie belandt, zweept deze aan. Natuurlijk, de presentatie liet maar een paar minuten van de game zien en het is nog even afwachten hoe dat verder gaat, maar het viel me wel echt in positieve zin op.

Jaren zeventig-vibe (Afbeelding: Bethesda)

Sowieso heeft deze Deathloop-presentatie mij enthousiast gemaakt. Ik snapte de game eigenlijk niet zo goed toen ik hem keer op keer voorbij zag komen. Maar met de goede ervaringen van Returnal in mijn achterhoofd en de potentie die deze presentatie me toonde, zie ik het anders. Dit is in één klap één van de belangrijkste PlayStation 5-releases!

Returnal: Playstation 5 is een absolute topgame rijker

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen