Deze games veranderen zelfs lieverdjes in kwaadaardige monsters
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2Fspec-ops-the-line-kwaadaardig.jpg)
In veel games kun je de held uithangen. In deze spellen is dat echter niet het geval. Deze games veranderen je in een waar monster.
Het heerlijke aan de PlayStation 5, Xbox Series X/S of de Nintendo Switch opstarten is dat je even verdwijnt in wereld waar alles mogelijk is. In je favoriete games hoef je je even niet te houden aan de regels van het dagelijkse leven.
Dat kan er voor zorgen dat je je wellicht anders gedraagt in bepaalde games. Sommige spellen moedigen zoiets juist aan. Maar er zijn games die het allerslechtste in je naar boven halen. Zelfs poeslieve gamers veranderen door deze spellen in kwaadaardige monsters.
Deze games halen het slechtste in je naar boven
Door sommige spellen krijg je het besef dat je geen greintje beter bent dan de monsters die je verslaat. Zij het door tijdsdruk, moeilijke spelregels of pure wreedheid: deze spellen halen het allerslechtste in je omhoog.
Papers, Please
Altijd al een schakeltje willen zijn in de goed geoliede machine die bureaucratie heet? Dan is Papers, Please de game voor jou. In dit spel ben je een immigratieambtenaar aan de grens van een dictatoriaal staatje. Aan jou de taak om mensen hun papieren te controleren of ze wel welkom zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FPapers-Please-op-Steam.jpg)
Op het eerste gezicht lijkt je taak simpel: papiertjes lezen en een stempel zetten. Maar als snel wordt je morele kompas flink op de proef gesteld. Afhankelijk van wie je in het land laat kwakkelt de economie en de staat in elkaar. Het afwijzen van mensen wordt al helemaal moeilijk wanneer bijvoorbeeld vluchtelingen je smeken om toegang. Kies je voor de staat of voor de medemens?
Spec Ops: The Line
Deze game wordt vaak gezien als een Call of Duty-kloon. Niets is minder waar, want Spec Ops: The Line laat als geen ander de keerzijde van de medaille zien die je als soldaat in het Midden-Oosten krijgt. Je doel is om de vijand te verslaan, maar wie komt er allemaal terecht in het kruisvuur?
Het is ook nog eens van de games waar je absoluut geen keuze in wat je doet. Je voert enkel bevelen uit, met alle gevolgen van dien. Het is verhaal dat je altijd zal bijblijven, maar daarvoor zul je wel een hoop oorlogsgeweld moeten zien. De schaamteloze oorlogsverheerlijking van Call of Duty wordt in Spec Ops: The Line aan de kaak gesteld. Vooral de ‘witte forsfor-scene‘ uit de game staat hierom bekend.
Far Cry 3
Een van de laatste Far Cry-games die overwegend positief werd ontvangen. In Far Cry 3 strand je met je vrienden op een eiland waar jullie gevangen worden genomen en wreed gemarteld. De hoofdpersoon Jason Brody weet te ontsnappen, maar raakt verwikkeld in een koortsdroom vol drugs en geweld.
Voor je het doorhebt krijg je zelfs sympathie voor de schurken uit de game. In bepaalde scenes wordt je verplicht om de meest verschrikkelijke dingen te doen, zoals het vermoorden van je vrienden. Ook hier heb je weinig keuze en zul je de kwellingen die je aanricht met lede ogen moeten aanzien.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FFarcry-3-moeilijke-keuze.webp)
Dark Souls
Dark Souls heeft geen moraliteitssystemen en geeft spelers geen indicatie van goed of fout. Dit geldt overigens voor alle games uit de serie, ook voor de nieuwe Elden Ring-games. Dark Souls kijkt gewoon stilletjes toe terwijl je je door een toch al verwoeste wereld vecht. Maar vergis je niet, dit is een game die spelers vreselijke dingen laat doen.
De meest verwoestende momenten komen niet van enorme draken of groteske demonen, maar van eindbaasgevechten die meer aanvoelen als begrafenissen. Great Grey Wolf Sif is het perfecte voorbeeld. Een torenhoge wolf die het graf van zijn gevallen metgezel, Knight Artorias, bewaakt. En jouw ‘held’ slacht zonder blikken of blozen deze trouwe wolf af.
Last Of Us 2
Waar je in de originele Last of Us nog het idee had dat je het goede deed om Ellie te redden, blijkt in deel 2 al snel dat niet iedereen dat vindt. De reddingsactie van Joel, waar tal van doden vielen, wordt door nabestaanden gezien als persoonlijke vendetta.
In Last of Us 2 blijkt dus dat je helemaal niet zo goed bezig was. In het verhaal waarin jij de held speelde, was je de schurk voor velen anderen. Dat wordt alleen maar erger, zeker omdat je in deel 2 een door haat gevoede Ellie speelt die op oorlogspad is om wraak te nemen. Al die slachtoffers die je maakt, hadden die echt een keuze?