Dirt Rally 2 Preview: Iets minder moeilijk

Games Jelle van Es 24 jan 2019
Leestijd: 3 minuten

Een paar jaar geleden verscheen de game Dirt Rally. Een rallygame van ontwikkelaar Codemasters, die al langer racegames in alle soorten en maten maakten. Voor Dirt Rally waren het de verschillende Dirt-games. Deze rally-games draaiden op een gegeven moment meer op het spektakel en was men afgestapt van hetgeen dat de oude Colin McRae-games zo goed maakte. Maar Dirt Rally was weer ouderwets rally-rijden. Van A naar B zonder Flashback-functies en waarbij je echt flink moet scheuren om als eerste over de finish te rijden. Het bleek een succes en met een succes is het logisch dat er vervolg komt. Zodoende kunnen we over een paar weken aan de slag met Dirt Rally 2. Een game die ik onlangs al heb kunnen spelen.

Dirt Rally 2 draait om realisme

Dirt Rally 2 is net als het eerste deel een racegame die echt draait om realisme. Je voelt heel duidelijk het verschil tussen de diverse ondergronden en hoe de weg loopt. Wie door een greppel rijdt omdat hij of zij de bocht wil afsnijden, merkt dat dat kleine gedeelte andere reliëf voor een compleet andere controle van de auto zorgt. Het lijkt een klein ding, maar het zorgt er voor dat een rally-proef van het begin tot het einde spannend is. Een foutje maken kan eigenlijk niet. Je hebt namelijk geen mogelijkheid om dingen terug te spoelen en een fout te herstellen. Ben je vier minuten bezig en knal je keihard tegen een muur op, dan verlies je niet alleen veel tijd, je hebt ook nog het risico dat je wagen kapot is en je minder hard kunt rijden. En dan is een race restarten een bittere pil.

Dirt Rally 2.0

Tijdens de speelsessie ben ik begonnen met een historische rally. Daarin deed ik een vijftal proeven in een klassieke mini in de gravel-ondergrond van Nieuw Zeeland. Hoewel de Mini niet heel erg hard gaat ten op zichte van de modern rally-wagens, is het door de smalle wegen al behoorlijk lastig om alles op de juiste manier op de baan te houden. Daarbij is het verstandig om goed te luisteren naar je bijrijder, die heel goed de verschillende bochten aankondigt, zodat je weet welke bochten je volgas kunt nemen en wanneer je op de rem moet stampen.

Dirt Rally 2.0

Visueel was de game dik in orde. Zeker wannee je het geheel bekijkt door een first-person view of een cockpitview, dan is het gevoel voor snelheid enorm hoog en voel je je dat terug in je hartslag. Ook helpt het dat de omgevingen er top uit zien. Hoewel je eigenlijk er geen tijd voor hebt, kijk je soms om je heen en zie je de prachtige jungle of de indrukwekkende zee. Het enige wat ik miste was wat publiek langs de kant. Blijkbaar was de rally die ik reed niet zo populair.

Dirt Rally 2.0
(Afbeelding: Codemasters)

Naast de mogelijkheid om verschillende rally’s te rijden, kent de game ook het FIA World Rallycross Championship. Hierin rijd je korte rondes over een baan tegen andere rallywagens. Bij elke race moet je minstens één keer de langere route kiezen, maar is het vooral een strijd tegen elkaar en het zo goed mogelijk rijden van de ideale lijn. Waar ik het gewone rallyrijden redelijk goed onder de controle had, vond ik het rallycrossen juist heel pittig. Je moet hierin echt goed afremmen voor een bocht en die rem ook op tijd weer los laten. Daarnaast heb je een combinatie tussen asfalt en gravel, wat het extra lastig maakt.

Maar ik denk dat uitdaging alleen maar goed is. Dat is wat je wilt wanneer je het originele Dirt Rally hebt gespeeld. Dat was immers een game voor echte doorzetters, zonder dat de game onbestuurbaar moeilijk is. Dirt Rally 2.0 verschijnt op 26 februari en is dan beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen