Disney wil speciaal duurder abonnement: volgen andere streamingdiensten?
Disney wil speciale Prime-abonnementen introduceren. Het doel is natuurlijk om meer geld te verdienen, maar er staat natuurlijk ook wat tegenover. De grote vraag is of andere streamingdiensten gaan volgen.
The Wall Street Journal opende op het internet groots met het nieuwe idee van Disney. Het bedrijf van Mickey Mouse is de markt aan het verkennen om speciale prime-abonnementen aan te bieden. Daarmee moeten echte Disney-fans die het Jungle Book of Boba Fett van voor tot achteren kennen nog meer op hun wenken bediend worden en natuurlijk levert dat Disney weer extra centen op. Daarnaast levert het Disney meer informatie op over de klant en zijn voorkeuren.
Disney in de voetsporen van Amazon
Toch is het idee niet helemaal nieuw. Prime-abonnementen zijn er al wat langer in de techwereld. Het grote voorbeeld is natuurlijk Amazon Prime, waar uiteindelijk dus Prime Video uitkwam. Met de dienst voor een vast bedrag per maand biedt Amazon een net wat betere gebruikservaring. Zo heb je naast de streamingdienst ook toegang tot Prime Gaming, kun je kosteloos foto’s opslaan en worden je pakketjes sneller verstuurd zonder verzendkosten.
Maar niet alleen bij streamingdiensten is dit het geval. Ook verschillende grote ketens hebben een extra abonnement voor meerdere diensten. Denk bijvoorbeeld in Nederland aan Bol.com en Albert Heijn. Ook internationale bedrijven als Walmart en Starbucks hebben zo’n premium-model.
Wat is het grote voordeel voor Disney?
De grote vraag is natuurlijk hoe Disney het precies wil aanpakken en of er gevolgen zijn voor streamingdienst Disney+. In een verklaring aan de WSJ zegt het: “Technologie geeft ons nieuwe manieren om de gebruikerservaring te verbeteren. Zo kunnen we entertainment, ervaringen en producten aanbieden die relevant zijn voor onze klanten. Een lidmaatschapsprogramma is een van de spannende ideeën wat we aan het ontdekken zijn.”
Gelukkig kunnen we die vage taal iets concreter maken. Waarschijnlijk krijg je met het abonnement naast Disney+ ook kortingen op andere Disney-services zoals merchandising en tickets voor de pretparken zoals Parijs. Daarnaast heeft Disney in de Verenigde Staten andere services zoals cruises en Broadway-shows. Iets wat in Nederland niet aan de orde is.
Dat klinkt natuurlijk hartstikke fijn, als je echt een (leeuwen)koning bent die af en toe naar Disneyland gaat en met Mickey Mouse-oren door het park loopt. Als het echter een verplichting wordt en Disney+ gaat schuiven met abonnementen wordt het natuurlijk een stuk minder. Wat te denken dat je bijvoorbeeld extra moet gaan betalen voor 4K en vroegere toegang tot series. Maar goed dat is allemaal pure speculatie.
Volgen andere streamingdiensten?
De grote vraag is of ook andere streamingdiensten dat gaan doen met diensten die zij aanbieden. Dat zou kunnen, maar echt waarschijnlijk lijkt het niet. Sommige streamingdiensten hebben al verschillende abonnementsvormen. Zo betaal je voor beter beeld bij HBO Max en Netflix al een hogere prijs. De grote vraag is wat zij nog meer aan te bieden hebben zoals Disney. Voor zover bestaat er nog geen Netflixland. Voor HBO Max zijn er nog best wat mogelijkheden te bedenken. Zo zou het bedrijf natuurlijk korting kunnen geven op bioscoopkaarten, games en merchandise.
Bij Apple TV+ heb je eigenlijk al een premium-abonnement waar allerlei andere diensten bij inzitten. Met Apple One heb je verschillende abonnementen waarbij je naast Apple TV+ ook toegang hebt tot Music en iCloud. In de Verenigde staten zitten zelfs nog meer diensten in de bundel.