Disney+ wordt duurder, maar blijft het grootste gevaar voor Netflix

Films & Series Jeroen Kraak 9 nov 2022
Leestijd: 2 minuten

Disney+ boekt flink wat successen. Dat heeft grote gevolgen voor concurrenten als Netflix, maar ook voor jouw portemonnee. WANT-redacteur Jeroen Kraak vertelt je precies waarom.

Disney+ timmert hard aan de weg. De streamingdienst, met onder andere Marvel en Star Wars in het portfolio, is bezig aan een flinke groeispurt. De streamingdienst groeit als kool en zelfs meer dan dat het bedrijf zelf had verwacht.

Disney+ is keiharde bedreiging voor Netflix

Het afgelopen kwartaal kreeg Disney+ er 12,1 miljoen abonnees erbij, waardoor het totaal nu op 164,2 miljoen uitkomt. Hiermee komt het steeds dichter bij Netflix, dat nu een totaal heeft van 223 miljoen. Die laatste dienst groeit echter een stuk minder hard. Zo kwamen er afgelopen kwartaal slechts 2,4 miljoen abonnees bij.

Sterker nog, als je alle streamingdiensten van Disney bij elkaar optelt, gaat het zelfs over Netflix heen. Zo heeft het bedrijf in de Verenigde Staten ook nog streamingdienst Hulu in het portfolio en is het de eigenaar van ESPN.

Als je de cijfers van Disney+, Hulu en ESPN+ bij elkaar optelt, komt Disney op een totaal aantal abonnees van 235 miljoen. Hiermee is het dus de 223 miljoen van Netflix voorbij.

THOR: LOVE AND THUNDER
Daar sta je van te kijken. (Afbeelding: Marvel)

Negatieve gevolgen

Het klinkt natuurlijk allemaal hosanna, maar voor jou heeft de groei voor Disney+ ook negatieve gevolgen. Ondanks de groei in het aantal abonnees draait de streamingdienst nog steeds verlies. De verwachting van topman Bob Chapek is pas dat in 2024 Disney+ winstgevend wordt.

Toch zijn aandeelhouders niet al te blij met het nieuws. De koers daalt dan ook. Dat heeft vooral te maken met de inkomsten die lager zijn dan analisten hadden verwacht.

Een van de manieren om winstgevend te worden is naast meer abonnees natuurlijk ook een hogere prijs. Aan beide manieren werkt Disney+ nu. En die gevolgen ga je dus flink merken.

Star Wars komt de komende twee jaar met nieuwe films en series
Hard op de brommer (Afbeelding: Disney)

Meer, meer, meer

Laten we beginnen bij het krijgen van nog meer abonnees. Disney+ is goed op weg, maar het kan nog beter. Net zoals Netflix wil de streamingdienst met een goedkoper abonnement met reclames komen. Dat moet zorgen dat Disney+ toegankelijker wordt door een goedkopere prijs.

Dat klinkt natuurlijk als een grote tegenstelling ten opzichte van de hogere prijs. Toch is niets minder waar. Het goedkopere abonnement geeft Disney+ ook meteen het excuus om het standaardabonnement te verhogen.

Hogere prijzen voor Disney+

Prijsverhogingen voor Disney+ zijn niets nieuws. De dienst kwam voor 6,99 euro per maand op de markt, maar kost je inmiddels 8,99 euro. Wanneer de prijzen precies gaan stijgen en wat het verschil gaat zijn in Nederland, is nog onbekend.

In de Verenigde Staten gaat het abonnement met reclames 8 dollar per maand kosten. Daarop is de prijs van het standaardabonnement verhoogt met 38 procent naar 11 dollar per maand. Die prijs is dus flink hoger dan de Nederlandse.

Vermoedelijk kun je de prijsstijging verwachten in Nederland wanneer het goedkopere abonnement in ons land wordt geïntroduceerd.

WANT2SEE: Netflix knalt met topserie, Ruud Gullit op jacht naar Farao’s

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen