Disney+ en Viaplay gebruiken ‘vieze’ trucjes zodra je op wil zeggen
WANT-redacteur Jeroen Kraak is fan van de verschillende streamingdiensten. Toch loopt hij tegen heel ‘vieze’ trucjes aan als hij Disney+ en Viaplay wil opzeggen. Hij vertelt erover.
Voor WANT schrijf ik ontzettend veel over series en films. Ik heb op bijna elke streamingdienst wel een abonnement. Tel al die diensten zoals Netflix, Disney+ en Viaplay bij elkaar op en je komt aan een flink bedrag. Daarom zeg ik af en toe iets (tijdelijk) op. Iets dat duidelijker makkelijk gezegd is dan gedaan.
Viaplay en Disney+ opzeggen
Ik ben net zoals bijna heel Nederland fan van Formule 1. Om de races van Max Verstappen te kunnen kijken heb je een abonnement nodig bij F1 TV of Viaplay. Nu het seizoen erop zit is het een ideaal moment om de laatstgenoemde dienst op te zeggen.
Toch gaat dat niet zo makkelijk. Niet alleen bij Viaplay, maar ook bij Disney+ loop je tegen moeilijkheden aan.
Zo zeg je Viaplay op
Voor het opzeggen van Viaplay moet je naar de instellingen en vervolgens op Annuleren klikken. Dat lijkt allemaal simpel, maar dat is het niet. Vervolgens kom je op een scherm terecht waar je een reden moet geven voor de annulering en vervolgens kun je op Inwisselen drukken.
Je komt op een scherm terecht met allemaal series en denkt dat je alles hebt gedaan. Verkeerde gedachte, want dit is zeker niet het geval. Je moet helemaal naar beneden scrollen en nog een keer de knop Inwisselen indrukken. Iets dat je al snel vergeet ondanks dat er “Nog maar één keer klikken” staat. Wat mij betreft een ‘vies’ trucje om je toch aan het abonnement te houden.
Pas als je dat gedaan hebt, heb je jouw abonnement echt geannuleerd. Dan zal je een e-mail krijgen met een bevestiging.
Opletten bij Disney+ opzeggen
Bij Disney+ werkt het allemaal net even iets anders. Bij deze dienst wilde ik nog niet zo lang geleden mijn jaarabonnement opzeggen. Hoewel ik de series en films op het platform geweldig vind, kan ik helaas niet alles kijken. Daarbij liep ik tegen een ander probleem aan.
Bij Disney+ heb ik een jaarabonnement afgesloten, omdat het voordeliger is. Een logische keuze voor iedereen die geld wil besparen. Toch blijkt goedkoop op een later moment duurkoop omdat Disney+ zich namelijk niet aan de regels houdt van de Nederlandse wet.
Na een jaar moet je een abonnement maandelijks kunnen opzeggen. Disney+ verlengt de dienst echter met een jaar en dus blijf je er aan vastzitten en tussentijds stoppen zit er dus niet in. Je doet er dus verstandig aan om deze dienst ruim op tijd op te zeggen.
Waarom zo moeilijk?
Zoals je ziet moet je dus extra alert zijn als je een streamingdienst als Disney+ of Viaplay wil opzeggen. Eerlijk gezegd snap ik het zelf ook niet zo goed. Iemand die opzegt, doet het uiteindelijk toch wel.
Door deze ‘slinkse’ manieren bij het opzeggen, zorg je er juist voor dat een klant niet meer snel terugkomt. Deze manieren hebben Disney+ en Viaplay toch niet nodig?
Streamingdiensten als Netflix en Disney steeds duurder, maar waarom?