The Division 2 Preview: Voorproefje op de aankomende beta
Ik heb lol gehad met de eerste The Division. De game nam je mee naar New York, waar een virus er voor zorgde dat de stad in complete chaos raakte. Jij speelde de rol van een elite-agent van The Division en moest helpen om orde in de chaos te scheppen. De game gaf je de mogelijkheid om het avontuur in je eentje te spelen of samen met vrienden. Daarbij was de drang om je telkens te verbeteren een reden om door te blijven gaan. Toch kende de game een aantal problemen. Met name de Endgame-content wanneer je het maximale level had gehaald was matig. Met The Division 2 denkt de ontwikkelaar dat probleem te hebben verholpen. Nadat ik de game vier uur heb kunnen spelen, denk ik dat ze daar gelijk in hebben.
The Division 2 in Washington DC
The Division 2 laat de kou van het besneeuwde New York achter zich en neemt je mee naar de zomer van Washington DC. Ook hier is het virus uitgebroken en is het chaos, waar jij wat aan moet doen. De game begint daarbij redelijk herkenbaar. Veel Amerikaanse steden zijn in blokken opgebouwd en op kruispunten zijn er vaak vijanden te vinden. De auto’s en betonblokken die op de weg verspreid zijn gelden als handige cover om op die manier niet helemaal overhoop geknald te worden. Voor kills die je maakt en missies die je voltooit verdien je experiencepunten en ga je in levels omhoog. Ook kun je onderweg verschillende voorwerpen verzamelen om speciale upgrades mee te maken. Daarbovenop zijn er vaak vele verschillende wapens die je kunt scoren en heb je ook nog bepaalde skills die je vrijspeelt.
Wat dat betreft is de basis van The Division 2 niet heel erg anders dan zijn voorganger. En toen ik aan de slag ging met de content zoals die straks ook in de Private Beta beschikbaar wordt gesteld, was het vooral erg herkenbaar. Het knalt allemaal lekker, de setting is tof en het verhaal lijkt iets interessanter te zijn. Maar als je de eerste The Division van het begin af aan niks vond, omdat je bijvoorbeeld niet kon wennen aan het RPG-laagje van de game (een headshot levert niet altijd een instant kill op, maar verlaagt vooral het aantal hitpoints in grotere mate in vergelijking met een bodyshot), dan gaat dit niet je game zijn.
Bevrijd het Witte Huis
Ik zat er echter gelijk in. De beta geeft je de mogelijkheid om het begin van de game te spelen. Deze begint met een tocht naar het Witte Huis om daar een aantal aanvallers uit te schakelen, om daarna contact te leggen met de basis van The Division. Vanuit daar wordt duidelijk dat de situatie nijpend is en ga je op zoek naar een factie die het opneemt tegen hen die de straten terroriseren. Er zijn een tweetal storymissies die je daarbij kunt beleven. Deze nemen je mee naar een afgesloten stuk gebied en daar krijg je te maken met verschillende uitdagingen. Je kunt dit in je eentje doen, maar ook via matchmaking met vrienden of vreemden.
Ik heb het echter in mijn eentje gedaan en dat was behoorlijk pittig. Gewone vijanden kon ik redelijk afmaken, maar wanneer ik te maken kreeg met elite vijanden en zelfs bazen, moest ik echt alles uit de kast halen om in leven te blijven. Gelukkig had ik als skill een turret die ik kon neer zetten en die tijdelijk alles overhoop knalde. De cooldowntijd van dit ding was wel erg lang, dus ik moest echt goed timen. Verder helpt het om granaten op het juiste moment in te zetten en zijn er medikits om je op te lappen wanneer het misgaat.
Gear en meer
Met het succesvol voltooien van de missies kun je terugkeren naar de basis. Daar kun je je extra wapens verkopen of de gear die je hebt gevonden gebruiken om upgrades te scoren. Daarnaast is het zo dat je in de basis verschillende upgrades kunt doorvoeren, waarmee je weer toegang krijgt tot nieuwe content en mogelijkheden. Op die manier hoop ik dat de game meer diepgang brengt.
Naast de twee hoofdmissies kende de game ook een aantal kleinere zijmissies en events. De zijmissies bestonden uit het bevrijden van bepaalde personen of het veroveren van een bepaalde object. In beide gevallen moest er flink veel geknald worden en was je binnen een minuut of tien klaar. Met de events wil de ontwikkelaar laten zien dat de wereld van The Division 2 leeft en er telkens wat nieuws is te ontdekken. Zo was er een kruising bezet door een vijand die die moest je bevrijden, zodat jouw groep de boel kon veroveren. De strijd was pittig met een aantal sterke vijanden, maar het wist me uiteindelijk te lukken. Even later was ik onderweg naar een zijmissie en kreeg ik een bericht dat twee burgers zouden worden geëxecuteerd. Het was aan mij om daar een stukje voor te steken. Dat lukte en de voldoening was groot.
Op die manier liet de content van de Private Beta van The Division 2 een mix zien tussen de dingen die in het origineel werkte, maar ook wat vernieuwingen. Het smaakte in elk geval naar meer. En dat kreeg ik. Naast de content van de Private beta heb ik ook kunnen spelen met de end-game content van The Division 2. Daarover binnenkort meer.
The Division 2 verschijnt op 15 maart en is dan beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.