Steeds meer ongelukken door elektrische fiets: dit moet er gebeuren
Volgens Veilig Verkeer Nederland kwamen er vorig jaar tweehonderd mensen om het leven door een ongeval met de fiets. Dat zijn er bijna net zo veel als het aantal auto-doden. Dat dit aantal zo hoog is, kent verschillende redenen. Toch zie je er eentje regelmatig voorbij komen: de opkomst van de elektrische fiets. Het aantal dodelijke ongelukken met e-bikes blijft stijgen. Gelukkig wordt er gewerkt aan oplossingen.
Voor wie het (lokale) nieuws een beetje volgt, komt dit bericht niet als een verrassing. Bijna wekelijks wordt er melding gemaakt van een ongeluk met een elektrische fiets. Soms met dodelijke afloop. Deze ongevallen met e-bikes komen op verschillende manieren tot stand. Toch is conclusie vaak hetzelfde: Nederland is niet goed voorbereid op de groeiende hoeveelheid elektrische fietsen.
Er is geen ruimte voor de elektrische fiets
Vooral het grote snelheidsverschil zorg voor problemen. Eerder schreven we al dat de Fietsersbond Amsterdam zich hier zorgen over maakt. Zij zien dat smalle en drukke fietspaden voor problemen zorgen wanneer het snelheidsverschil van de gebruikers steeds groter wordt. Volgens Verkeerswethouder Egbert de Vries pas de elektrische fiets nog niet in de Amsterdamse fietscultuur.
Elektrische fiets: komt er binnenkort een helmplicht voor e-bikes?
Niet alleen in de stad groeit het aantal ongevallen, ook op andere plekken gaat het steeds vaker mis. Om die reden heeft de provincie Noord-Holland besloten om dit probleem aan te pakken. Het doel is om het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen tot 0 in 2050. Belangrijkste speerpunt in dit plan is het opstellen van nieuwe veiligheidseisen bij het aanleggen van nieuwe fietspaden.
Waar moet je heen met je e-bike?
Bij het opstellen van deze veiligheidseisen is gekeken naar situaties waar fietsers zich onveilig voelen. Samen met de Fietsersbond is deze inventarisatie tot stand gekomen. Hieruit is duidelijk geworden dat vooral plekken waar veel verkeersstromen samenkomen voor problemen zorgen. Wat er precies moet gaan veranderen om het veiliger te maken, is nog niet duidelijk.
Eerder gaf Verkeerswethouder Egbert de Vries aan dat de oplossing vooral zit in het creëren van extra ruimte. Hierdoor wordt het voor gewone fietsers makkelijker om uit het vaarwater van mensen met een elektrische fiets te blijven. De Fietsersbond wil de verschillende verkeersstromen ook uit elkaar halen, maar lijkt meer te zien in het plan om e-bikes naar de rijbaan te sturen.
Ouderen vaak het slachtoffer
Dat ons straatbeeld en de fietspaden gaan veranderen, lijkt een kwestie van tijd. Er is echter nog een belangrijke manier om het aantal ongevallen omlaag te krijgen. Er moet meer aandacht naar ouderen die op een elektrische fiets rijden. Volgens de NOS was in 2020 bij bijna driekwart van de dodelijke fietsongevallen het slachtoffer zestig jaar of ouder.
Elektrische fiets zorgt steeds vaker voor brand: zo voorkom je ongelukken
Ook daar wordt steeds meer werk van gemaakt. Zo is er bijvoorbeeld het programma Doortrappen. Dit is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat wordt gesteund door partners zoals VVN, BOVAG, VeiligheidNL en de Fietsersbond. Doortrappen heeft de ambitie dat ouderen zo lang mogelijk veilig blijven fietsen. Zo krijgen ouderen bij de aankoop van een elektrische fiets bijvoorbeeld fietslessen aangeboden.
Helmplicht voor elektrische fiets?
Zo wordt er op verschillende manieren geprobeerd om het aantal dodelijke elektrische fiets ongevallen terug te brengen. Toch hebben we de belangrijkste (en volgens kenners meest effectieve) nog niet besproken: de helm. Een helm gaat ongelukken niet voorkomen, maar de kans op (dodelijk) letsel is wel vele malen kleiner. Meer daarover en waarom een helmplicht slechts een kwestie van tijd is, lees je hier.