Drie dagen zonder Roblox: wat was er allemaal aan de hand?
De populaire videogame Roblox lag er iets meer dan drie dagen uit, waardoor kinderen wereldwijd niet in de digitale wereld vertoefden. Sinds donderdagavond lag het spel plat en ergens in de loop van afgelopen zondag kwam het weer online. Niet in één keer: verschillende regio’s kwamen na elkaar wederom online.
In een statement laat een vertegenwoordiger weten dat de uitval te maken heeft met servergroei in de datacentra. Het heeft niets te maken met een piek in extern verkeer of andere, bijzondere ervaringen. In een blogpost laat CEO David Baszucki weten dat er binnenkort meer informatie gegeven wordt over het probleem.
Roblox lag er dagen uit
En belangrijker nog: wat gaat het bedrijf doen in de toekomst om uitval te voorkomen? Daar horen we dus later meer over. De CEO laat voor nu weten dat er geen spelersdata verloren gegaan is en dat de Roblox-ervaring weer snel op het oude niveau is. “We zijn dankbaar voor iedereens geduld en support.”
Het probleem begon donderdagnacht rond twaalf uur Nederlandse tijd. Destijds liet de ontwikkelaar van Roblox weten hard te werken aan een oplossing. Er was toen ook al niet heel veel bekend over de oorzaak. Maar het bedrijf verzekerde dat het niets te maken had met extra verkeer of promoties, of iets dergelijks.
Geen externe problemen
Ook wilde het bedrijf snel laten weten dat er geen externe problemen waren en dat dit te maken had met een intern probleem. Dat is goed nieuws voor alle spelers. Zo hoeven ze namelijk niet te twijfelen of hun data wellicht gestolen is door hackers die van buitenaf het bedrijf binnendringen, om maar wat te roepen.
Hoe dan ook: Roblox is een ontzettend populair spel onder kinderen en kent veertig miljoen dagelijkse gebruikers. Dat zo’n spel er dan dagen uitligt, is een groot probleem voor de ontwikkelaar en diens spelers (en belangrijker nog: de ouders van die spelers). Daarom is het goed om te zien dat de ontwikkelaar de afgelopen dagen zo transparant was en dat ook blijft.