Elektrisch rijden is niet zo duurzaam als je misschien zou denken
Als we Elon Musk moeten geloven, dan zou iedereen vandaag nog een elektrische auto moeten bestellen. Vorig jaar steeg het aantal verkochte elektrische auto’s in Nederland zelfs explosief. We zijn het grotendeels allemaal met elkaar eens dat elektrisch rijden goed voor het milieu is. Maar hoe zit dat nou echt?
Elektrisch rijden: allesbehalve klimaatneutraal
Elektrische auto’s vergen niet alleen minder onderhoud, maar zijn ook efficiënter dan benzine-slurpende alternatieven. De grootste aantrekkingskracht van de elektrische bolides is echter de duurzaamheid. Stroom zorgt ervoor dat je afhankelijk van hoe het wordt opgewekt CO2-vrij kunt rijden. Einde verhaal? Nee, verre van.
De CO2-voetafdruk van een elektrische auto behelst namelijk meer dan het rijden zelf. De directe uitstoot is non-existent, maar de zogenaamde well-to-wheel uitstoot is daarentegen significant. Oftewel, dan hebben we het over de broeikasgassen en luchtvervuiling die gepaard gaat met het produceren en distribueren van de stroom die je nodig hebt.
Dat is een factor die vaak genegeerd wordt, maar die wel essentieel is als je de discussie voert over een duurzame toekomst. Elektrische auto’s stoten gemiddeld in totaal zo’n 2000 kilo CO2 uit per jaar. Een traditionele benzine-auto doet het dubbele. Dat is al een hele winst.
Welke stroombron?
De uitstoot verschilt echter drastisch per regio waarin jij je elektrische bolide oplaadt. De manier waarop stroom wordt opgewekt verschilt namelijk per regio. In Scandinavië maakt men voornamelijk gebruik van natuurlijke stroombronnen, waardoor de uitstoot nagenoeg nihil is.
In Nederland zijn we iets minder ‘schoon’. 50 procent van de opgewekte stroom wordt hier gewoon uit gascentrales gehaald. De rest wordt verzorgd door kolencentrales, kernenergie, geïmporteerde stroom uit Duitsland of groene stroom uit zonne- en windenergie. Die laatste bron is goed voor zo’n 12 procent.
Oftewel, je bent als Nederlandse eigenaar van een elektrische auto veel minder klimaatneutraal bezig dan je Scandinavische evenknie. Gelukkig is er nog een alternatieve oplossing voor dit probleem, als je het helemaal goed wilt doen: tegelijkertijd met de aanschaf van je elektrische auto ook voor zonnepanelen gaan.
Zo kun je zelf de stroom opwekken waarmee jij je Tesla of andere elektrische bolide oplaadt. Dat is een flinke investering, maar wel een investering die je gemiddeld binnen zeven jaar terugverdient. Bovendien kun je zo al die vervuilende stroombronnen achterwege laten.
Vergeet de productie niet
Helaas is daarmee de kous nog niet af. De productie van een elektrische auto is immers ook vervuilend. Een elektrische auto is gemiddeld verantwoordelijk voor een CO2-uitstoot van zo’n 14 tot maximaal 42 ton. Dan hebben we het over het begin van de productie tot en met de laatste gereden kilometers.
Vooral de productie van de gigantische accu’s is zeer vervuilend. Onderzoeksbureau legde de cijfers naast elkaar, en kwam erachter dat de productie van een elektrische auto zelfs gemiddeld 9 ton vervuilender is dan de productie van een benzine-auto. Op een totaal autoleven winnen de elektrische bolides het gelukkig: een doorsnee personenauto stoot zo’n 50 ton meer uit, al zijn de verschillen soms nog (te) klein.