Deze efficiënte ‘vliegende’ elektrische boot is nog beter dan je denkt
Het ene na het andere nieuwe elektrische voertuig verschijnt op de markt en op de weg. En in het water. Anno 2021 kun je werkelijk nergens meer om elektrische voertuigen heen. Het concept van de elektrische boot is niet nieuw, maar het concept van een ‘vliegende’ elektrische boot wel. Dat maakt deze elektrische hydrofoil boot zeker een vreemde eend in de bijt.
Candela’s C-7 tilt bootje varen naar een nieuw niveau. Letterlijk. De nieuwe elektrische boot wordt door het ingenieuze hydrofoil-systeem namelijk volledig boven het water getild.
Efficiënte en flitsende elektrische boot: Candela C-7
Het Zweedse Candela staat bekend om hypermoderne elektrische boten die iedere boot die op fossiele brandstof vaart het nakijken geeft. Net als boten die fossiele brandstof gebruiken hebben ook elektrische boten een ‘vijand’ die energie vreet. Dat is de frictie die wordt veroorzaakt doordat de romp van de boot door het water sleept. Dit heeft een groot effect op de snelheid en actieradius van elektrische boten.
Water is dikker dan lucht. Een boot die zich volledig door het water beweegt heeft dus meer frictie dan een boot die zich door de lucht beweegt. Hoe maak je elektrische boten sneller en efficiënter? Door ze uit het water te tillen, aldus Candela. Deze speedboot is speciaal ontwikkeld voor het maken van lange trips met een minimale impact op het milieu en de zee.
Candela’s C-7 is de eerste volledig elektrische hydrofoil boot die niet slechts een prototype of testmodel is, maar die daadwerkelijk in productie gaat voor het ‘grote’ publiek. Oké, echt groot zal dat publiek niet zijn, aangezien de elektrische boot een startprijs heeft van 245.000 euro.
De voordelen van een elektrische hydrofoil
De C-7 biedt een volledig nieuwe erVaaring. Dankzij geavanceerde software en een vleugel onder de romp van de boot, ‘vliegt’ de C-7 zo’n 30 centimeter boven het wateroppervlak. De C-7 kan een topsnelheid behalen van 30 knopen (55 kilometer per uur) en heeft een actieradius van zo’n 50 zeemijlen.
Dankzij het hydrofoil-systeem onder de boot vermindert het energiegebruik met zo’n 80 procent in vergelijking met traditionele boten. Volgens Candela kan de boot hierdoor zo’n 2,5 uur varen met een snelheid van 20 knopen. Dat is drie keer zo snel als iedere andere e-boot op de markt, aldus Candela.
Naast sneller is een stuk varen met deze boot ook een stuk kostenefficiënter. De kosten van een 2,5 uur lange vaartocht met een snelheid van 20 knopen kost ongeveer drie euro aan elektriciteit. Dat is een verbluffende 95 procent goedkoper dan boten van hetzelfde formaat die varen op fossiele brandstof. Een tocht op deze ‘vliegende’ C-7 heeft naast voordelen voor het milieu dus ook voordelen voor je portemonnee. En o ja, het is ongetwijfeld ook heel vet om over het water te zweven in deze innovatieve boot.