NASA wil nieuwe elektrische auto’s binnen 15 minuten volledig opladen
Nissan heeft een prachtige visie voor de elektrische auto. Een volgende generatie batterijtechnologie zou het mogelijk moeten maken de voertuigen binnen 15 minuten volledig op te laden.
Er moet veel uit de kast gehaald worden om dit plan te realiseren. Daarom slaat de autofabrikant de handen ineen met NASA om een alternatief te ontwikkelen voor de huidige standaard.
Elektrische auto volledig opladen in 15 minuten
Nissan en NASA hebben een duidelijk doel. De elektrische auto moet over een paar jaar voorzien zijn van een solid-state batterij. Om dit doel te bereiken kloppen de twee partijen onder andere aan bij de Universiteit van Californië en de Universiteit van San Diego.
Solid-state batterijen zijn een veelbelovend alternatief op lithium-ion: de batterij die op dit moment in je elektrische auto zit. Ze zijn een stuk goedkoper, hebben een superieure energiedichtheid en laden veel sneller op. Het is niet voor niets dat veel autofabrikanten, zoals Nissan, inzetten op een dergelijke technologie. Mocht de visie werkelijkheid worden zijn de batterijen twee keer zo klein en laden ze binnen 15 minuten volledig op.
Nissan wilt dan ook dat iedere elektrische auto, van SUV’s tot aan sedans, in de toekomst voorzien is. Op dit moment werkt de fabrikant aan een prototype in zijn onderzoekscentrum in Kanagawa (Japan). Ingenieurs en onderzoekers kijken naar de mogelijkheden om in 2024 een volledige productielijn in werking te hebben. Vanaf 2028 moet de eerste elektrische auto met een solid-state batterij van de band rollen.
Nissan niet de enige
Nissan slaat als eerste autofabrikant de handen ineen met NASA, maar is niet de eerste met deze visie. Toyota werkt samen met Panasonic, Volkswagen met QuantumScape en vorig jaar investeerde Ford ook al flink in een dergelijke ontwikkeling.
DeLorean als elektrische auto: dit is wanneer hij onthuld wordt
We roepen het al een paar jaar, maar de grote doorbraak van de elektrische auto wordt tegengehouden door de batterijen. Laadtijden zijn te lang en de actieradius vaak te kort. Nu fabrikanten alles op alles zetten om deze twee problemen te tackelen, is het grote succes slechts een kwestie van tijd.