Elektrische auto van het jaar 2022 wordt in 2024 nog beter
In 2022 was hij al de beste keuze van het jaar, maar de Hyundai Ioniq 5 is nog beter geworden. Is de elektrische auto in 2024 nog meer de moeite waard?
Tijdens de World Car Awards in New York in 2022 kreeg de Hyundai Ioniq 5 de prijs voor Auto van het Jaar. Het versloeg daarmee 28 andere auto’s. Daarnaast ontving het ook een prijs voor het beste design, want de auto had een aantal zeer goede punten.
We zijn inmiddels twee jaar verder en het Zuid-Koreaanse merk zit alles behalve stil. Het komt met een nieuwe versie van zijn elektrische auto die de nodige verbeteringen me zich meebrengt.
De elektrische auto van het jaar 2022 wordt flink vernieuwd
Aan de buitenkant zullen de verbeteringen niet zo zichtbaar zijn. Het ontwerp van de Hyundai Ioniq 5 was al prima, dus daar is weinig verbetering voor nodig. De vernieuwingen bevinden zich dan ook vooral in de auto zelf.
Toch zijn er een paar kleine verbeteringen aan de buitenkant. Die hebben vooral te maken met meer kleuropties en een iets grotere spoiler aan de achterkant. Door een iets andere bumper is de vernieuwde versie van de Hyundai Ioniq 5 twee centimeter langer en is het model voorzien van een ruitenwisser aan de achterkant.
Ook de accu heeft een flinke update gekregen. Deze gaat van 77,4 kWh naar 84 kWh. In de praktijk betekent dit dat je 27 kilometer extra actieradius krijgt (van 458 kilometer naar 485 kilometer). Ondanks de grotere capaciteit laadt de auto nog steeds van 10 naar 80 procent op in 18 minuten. Laden gaat dus iets sneller.
De gebruiksvriendelijkere Hyundai Ioniq 5
Zoals gezegd zie je de meest zichtbare verbeteringen niet aan de buitenkant. Zo wordt de elektrische auto weer wat gebruiksvriendelijker. Als eerste kan je de Hyundai Ioniq 5, dankzij Digital Key 2, openen met je smartphone of Apple Watch.
Je ziet het echter ook terug in de verbeterde geluids- en trildemping die Hyundai heeft toegepast voor een comfortabelere rit. Daarnaast is het doorvoeren van nieuwe software-updates een stuk makkelijker, omdat deze rechtstreeks naar de auto gestuurd worden.
Met andere woorden: een bezoek aan de garage is in dit geval niet meer nodig.
Veranderingen aan de binnenkant van de elektrische auto
Qua interieur zal het meteen opvallen dat het stuur van de elektrische auto er anders uitziet. Zo zitten er in het midden vier lichtjes, die dienen als oplaadindicatoren. Daarnaast zit er op het stuur ook hands-on-detectie. Zo weet de Hyundai Ioniq 5 precies wanneer je je handen van het stuur haalt, om je vervolgens een waarschuwing te geven.
Ook de middenconsole ziet er iets anders uit met wat meer fysieke knoppen. Er zijn USB-C-poorten toegevoegd en de oplader voor de smartphone bevindt zich op een iets andere plaats.
Uit het herontwerp van de Hyundai Ioniq 5 blijkt ook dat nieuwer niet altijd beter is. Zo had het merk bij de originele versie het dashboardkastje ontworpen als een soort lade. Bij de nieuwe versie van de elektrische auto klapt hij gewoon weer open, zoals je bij de meeste auto’s gewend bent.
De Hyundai Ioniq 5 wordt niet duurder
Wellicht denk je dat die verbeteringen aan de elektrische auto een goed excuus zijn om de prijs te verhogen. Toch lijkt dit niet het geval te zijn voor de Hyundai Ioniq 5.
De verbeterde versie is al te vinden in Zuid-Korea en ondanks de vernieuwingen is er geen prijsverhoging.
Hopelijk kunnen we daar in Nederland ook op rekenen, waar de elektrische auto verkrijgbaar is vanaf 48.200 euro.