Elektrische auto is lekker groen, maar hoe lang gaat een batterij mee?
Het wel of niet aanschaffen van een elektrische auto is in veel opzichten een lastig dilemma. Het is dan ook niet gek dat je met veel vragen oploopt. Een veel voorkomende is bijvoorbeeld: hoe lang gaat de batterij mee? Een belangrijke vraag, want de batterij is vaak het duurste onderdeel van een elektrische auto.
We moeten je meteen teleurstellen: er is geen eenvoudig antwoord op deze vraag te vinden. De levensduur verschilt namelijk per model. Volgens het National Renewable Energy Laboratory gaan de meeste batterijen tussen de 12 tot 15 jaar mee. Dat is veel langer dan een elektrische auto gemiddeld meegaat. En mocht je batterij toch eerder defect raken dan wordt de reparatie in de meeste gevallen gedekt door fabrieksgarantie. Sowieso kan je natuurlijk met deze temperaturen zuiniger zijn op de batterij van je elektrische auto.
De batterij van een elektrische auto
Batterijen van elektrische auto’s gaan bijna nooit vanuit het niets kapot. In plaats daarvan neemt hun vermogen om volledig op te laden in de loop van de tijd af. Volgens Geotab, een bedrijf gespecialiseerd in transport, verliest een gemiddelde EV jaarlijks 2,3% van zijn batterijcapaciteit. Een EV met een bereik van 480 kilometer heeft dan na een jaar een bereik van 471 kilometer. Veel rijders merken op dat deze daling niet altijd lineair is. Dat betekent dat de batterij sommige jaren sneller, en sommige jaren juist langzamer achteruit gaat. Deze snelheid wordt met name beïnvloed door hoe en wanneer je oplaadt en de omgeving waarin je de elektrische auto gebruikt.
Dit beïnvloedt de kwaliteit van een EV-batterij
Er zijn een hele hoop factoren die meespelen bij de levensduur van een EV-batterij. Eén daarvan is het aantal keer dat je de batterij oplaadt. De kwaliteit van de batterij gaat namelijk sneller achteruit als je hem snel achter elkaar of voor een hele lange tijd oplaadt. Bovendien heeft een batterij die constant leeg is, tot bijna 0%, en daarna helemaal naar 100% wordt opgeladen doorgaans een kortere levensduur. Dat betekent dat het belangrijk is dat je de batterij van jouw elektrische auto niet onder de 25% en niet boven de 90% oplaadt. Het is alsof je de benzinetank in een traditionele auto altijd voor een kwart en driekwart vol houdt.
Ook de omgevingstemperatuur speelt een rol. Hoewel koude temperaturen de oplaadsnelheid kunnen beperken is de echte vijand van batterijen juist warmte. Hoe meer je de batterij bij hoge temperaturen oplaadt, hoe sneller de kwaliteit van de batterij afneemt. EV-eigenaren kunnen in dit soort gevallen het beste hun auto in een garage houden en deze op de koudste delen van de dag opladen.
Wat gebeurt er met een oude batterij?
Dat een batterij je elektrische auto niet van stroom kan voorzien, betekent niet dat hij niet meer bruikbaar is. Er zijn groeiende markten voor afgedankte EV-batterijen die kunnen worden hergebruikt als energieopslag voor huizen en bedrijven. Je kunt bijvoorbeeld een gebruikt EV-accupakket koppelen aan zonnepanelen. Hij kan de hele dag opladen en vervolgens stroom leveren aan een huis nadat de zon ondergaat. Het kan ook een goede bron van back-upstroom zijn, als je stoppen ineens doorslaan. Als een batterij helemaal niet meer werkt, kunnen verschillende componenten gerecycled worden.
Actieradius tot de max: 4 tips om meer uit je elektrische auto te halen