Deze startup tackelt het grootste probleem van de elektrische auto

Elektrische auto's Jeroen Kraak 3 jul 2024
Leestijd: 3 minuten

Voor veel mensen is de laadtijd van een elektrische auto de reden om 'm niet te kopen. Een Engelse startup heeft nu een batterij ontwikkeld die dat probleem aanpakt.

De elektrische auto evolueert in een razendsnel tempo. De actieradius wordt steeds hoger en de prijzen zakken steeds verder. Het wordt dus steeds aantrekkelijker om een exemplaar te kopen. Toch is de batterij nog iets wat veel mensen tegenhoudt.

Met die lange actieradius hoef je minder vaak te stoppen om te laden. Echter, als je eenmaal aan de laatste procenten zit, weet je dat het behoorlijk lang kan duren voordat je weer genoeg energie hebt om verder te gaan. Een Engelse startup lost dit probleem op.

De batterij van de elektrische auto sneller opladen

Als je een lange reis maakt, ontkom je er niet aan om langs de snelweg bij te laden. Gelukkig staan daar snellaadstations, maar je staat al gauw tientallen minuten stil als je moet bijladen. Zelfs bij de auto’s die het snelst zijn op te laden, duurt het vaak al twintig minuten.

Het zou dus fijn zijn als dat een stuk sneller kan. Gelukkig zijn er al veel bedrijven die op zoek zijn naar de oplossing. Zo onderzoeken wetenschappers al een manier om op te laden terwijl je rijdt en heeft NIO bijvoorbeeld een verwisselbare batterij, waardoor je veel minder lang hoeft stil te staan.

Hoe jij je elektrische auto straks goedkoper oplaadt dan je buurman
Tijd om op te laden (Afbeelding: Unsplash)

Bij dat rijtje initiatieven mag je Nyobolt toevoegen. De startup heeft een techniek ontwikkeld waardoor je elektrische auto binnen vijf minuten van 10 naar 80 procent is opgeladen.

Om dit toe te passen zijn een aantal problemen overwonnen. Iets wat op dit moment heel snel laden tegenhoudt is de warmte. Als een batterij te warm wordt, raakt deze beschadigd en daarom limiteren fabrikanten de snelheid.

Zo werkt het

Nyobolt heeft een manier gevonden waardoor de batterij tijdens het laden niet zo heet wordt. Hierdoor is het mogelijk om met meer kWh te laden, waardoor de accu sneller vol zit. Bovendien is de kans op oververhitting kleiner, waardoor er ook minder kans is dat de accu van de elektrische auto in vlammen opgaat.

Bovendien zouden de batterijen van Nyobolt ook beter bestand zijn tegen het aantal snellaadsessies, aldus het bedrijf zelf. De batterij zou zo’n 4.000 snellaadcycli moeten doorstaan, waarmee je in theorie 956.600 kilometer kunt rijden voordat je de accu moet vervangen. Dat is dus meer dan de levensduur van de elektrische auto zelf waarschijnlijk.

Om dit te bewerkstelligen zijn de anodes in de batterij aangepast zodat de elektronen sneller overgedragen kunnen worden. Het bedrijf gebruikt niobium als materiaal, in plaats van het grafiet dat nu gebruikt wordt voor lithium-ion-batterijen.

Toch nog problemen

En daar zit nog wel een probleem. Niobium wordt niet zo veel gemijnd als grafiet (94.500 ton vs. 1,8 miljoen ton). Het is dus zeer lastig om nu al op grote schaal zulke batterijen voor elektrische auto’s te maken. Het massaal produceren zal nog wel even duren.

Daarnaast is er nog een nadeel aan de batterij van Nyobolt. Op dit moment kan het alleen batterijen maken van 35 kWh. Dat is flink lager dan de accu’s van sommige fabrikanten zoals Tesla. In de toekomst moet het mogelijk zijn om de techniek ook bij grotere batterijen toe te passen.

Deze heerlijke accessoires maken je elektrische fiets een stuk beter

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen