Hoe we door nieuwe ontdekkingen de lithium-batterij langer laten leven
Door een hele nieuwe manier van werken zouden we de batterij van een elektrische auto langer kunnen laten leven. Dat blijkt uit uitvoerig onderzoek van wetenschappers aan de Stanford University.
Een hardnekkige theorie stelt dat de levensduur van een lithium-batterij van een elektrische auto zo âgoed is als de zwakste schakelâ. Toch zijn onderzoekers hard bezig om die theorie te ontkrachten.
Elektrische auto rijdt door onderzoek langer en is goedkoper
Het duurste onderdeel van een elektrische auto is vooralsnog de batterij. Het maakt gebruik van peperdure grondstoffen zoals lithium en nikkel.
Daarnaast is het grootste probleem dat men nog altijd âgelijkwaardig opladenâ gebruikt voor een elektrische auto, maar ook militaire toepassingen of elektrische vliegmachines. Hierdoor verslechtert de gehele batterij evenredig snel.
Het betekent namelijk dat alle cellen in een batterij continue evenzoveel stroom krijgen. Als we die manier van opladen kunnen vermijden, stelt Stanford dat we de levensduur van een batterij tot 20 procent langer kunnen maken.
Ieder zijn deel
âOnze aanpak toont aan dat het opladen van elke individuele batterijcel in principe tot betere prestaties leidtâ, stelt onderzoeker en auteur Somina Onori. âOp die manier breng je elke cel op een gebalanceerde manier tot een optimale staat, waardoor een batterijset langer meegaat.â
Hierbij wordt rekening gehouden met het feit dat er in een elektrische auto absoluut cellen zijn die naar verloop van (korte) tijd slechter gaan functioneren. Maar Stanford bestudeert nu dus het principe: Ă©Ă©n slechte appel hoeft niet meteen de hele kist laten verrotten.
Alles onder de loep
Voor haar onderzoek heeft Onori een computersimulatie losgelaten om het gedrag van cellen in een batterij van een elektrische auto na te bootsen. Hierbij valt op dat sommige cellen in zeer korte tijd veranderen qua fysieke eigenschappen en chemie, terwijl anderen daar pas over meerdere jaren last van krijgen.
De simulatie toont aan dat moderne batterijen geoptimaliseerd kunnen worden tijdens het laden door het verschil in individuele cellen te omarmen. Vervolgens kan deze theorie daadwerkelijk toegepast worden wanneer batterijen en elektrische autoâs ontwikkeld en gebouwd worden. Sterker nog: het is toepasbaar op accuâs van bestaande elektrische autoâs.
De toekomst van Lithium
Het moge duidelijk zijn dat zoiets een grote impact zal hebben op de EV-industrie. Maar daarnaast bekijken ook fabrikanten van eVTOL (electrical vertical take-off and landing vliegmachines) naar deze bevindingen.
Dat is een zeer positief feit, want het kan het snel uitvoeren van deze nieuwe ideeën ten uitvoering brengen. Steun uit zo een industrie (of het leger) is verdraaid handig, ook voor de elektrische auto (want geld).
âLithium-batterijen hebben de wereld al op zoveel manieren veranderdâ, stelt Onori. âHet is dan ook belangrijk dan we nu alles uit deze technologie slepen. Maar natuurlijk ook voor toekomstige toepassingen en projecten die nog gaan komen.â
Kosten die iedereen met een elektrische auto over het hoofd ziet