Elektrische auto: 7 heerlijke efficiënte modellen in 2021
De actieradius van een elektrische auto is een van zijn belangrijkste verkooppunten. Als het aan de gemiddelde autofabrikant en gemiddelde autoverkoper ligt dan de actieradius niet groot genoeg zijn. Zelfs niet als jij in het dagelijkse leven de auto alleen gebruikt voor relatief korte ritten en echt niet wekelijks drie keer op en neer rijdt van Harlingen naar Heerlen. Toch is er niets mis met een beetje efficiënte elektrische auto.
De efficiëntie van een elektrische auto is te meten in kilometers per kWh (kilowatt uur). Dit is, eigenlijk net als bij een elektrische fiets, de snelheid waarin het voertuig de accu leeg slurpt. Hoe hoger het aantal kilometers per kWh, hoe groter de actieradius van de auto. Hieronder zetten we een aantal efficiënte modellen voor je op een rij. Let wel op: de meest efficiënte auto is niet de auto met de grootste actieradius van dit moment maar is de auto die in verhouding het langst rijdt op een volle accu.
Meest efficiënte elektrische auto: Renault Twizy – 9,8 kilometer per kWh
Als meest efficiënte auto komt de Renault Twizy op nummer één uit de bus. Al kun je jezelf afvragen of je het wel een elektrische auto mag noemen. Met plek voor twee is de Twizy een behendige auto voor in het drukke stadse leven. Hij maakt rijden in de stad makkelijker, maar misschien nog veel belangrijker: hij maakt parkeren in de stad een eitje.
Volkswagen e-Up! – 8,5 kilometer per kWh
De e-Up! is niet de nieuwste elektrische auto van Volkswagen maar wel de meest efficiënte, zo blijkt. Het is, net als de bovenstaande auto, een praktische auto voor in en rondom de stad alleen heeft deze wel ruimte voor wat meer passagiers (en/of bagage).
Kleine elektrische auto: 2020 Smart EQ Forfour – 7,6 kilometer per kWh
De 2020 Smart EQ Forfour heeft een update gekregen; hij is alleen verkrijgbaar in een volledig elektrische versie en ziet er iets moderner uit dan zijn voorganger. De elektrische auto heeft net als zijn voorganger zijn compacte en lichtgewicht accu mede waardoor hij een plaats in dit rijtje verdient.
Hyundai Ioniq Electric – 7,2 kilometer per kWh
De Hyundai Ioniq Electric ziet er niet uit als een super spectaculaire elektrische auto maar is zeker geen verkeerde optie. Hij is wel een stuk ruimer dan de bovenstaande modellen. Zo zie je maar dat een efficiënte auto niet perse een klein koekblik hoeft te zijn.
Tesla Model 3 & Fiat 500 – 7,1 kilometer per kWh
Je zat er waarschijnlijk al op te wachten: ‘Wanneer komt er nou een Tesla voorbij?’. Nu dus. Tesla’s Model 3 staat op een gedeelde vijfde plaats, samen met de elektrische Fiat 500. De ultieme elektrische auto samen met een iconische en nieuwe klassieker. De auto’s verschillen dag en nacht van elkaar maar zijn beide toffe en efficiënte auto’s met een futuristisch tintje.
SEAT Mii Electric, Renault Zoe & Hyundai Kona Electric – 6,9 kilometer per kWh
Op een gedeelde zesde plaats staan de kleine Seat Mii Electric, de drie-deur Renault Zoe en de elektrische SUV ‘Kona Electric’ van Hyundai. De kleine elektrische auto’s, met name de SEAT Mii Electric, hebben veel overeenkomsten met bijvoorbeeld de Volkswagen e-Up! Hyundai’s Kona Electric valt in zijn eigen categorie als elektrische SUV. Dit soort elektrische auto’s worden steeds populairder en Hyundai laat zien dat het formaat van de auto absoluut niet ten koste hoeft te gaan van zijn efficiëntie.
2021 Volkswagen ID.3 elektrische auto – 6,8 kilometer per kWh
De eerste elektrische auto uit de ID-series van Volkswagen is de ID3. Dit is Volkswagen’s eerste elektrische auto die volledig is ontwikkeld met het oog op elektrisch rijden. Deze elektrische auto wordt ook wel vergeleken met een Golf vanwege zijn uiterlijk en rijgemak. Aan de binnenkant is de ID.3 echter verrassend ruim en eerder te vergelijken met een Passat.