Elektrische auto over het circuit: dit zijn de 4 dikste raceauto’s
Elektrisch rijden is hot. Steeds meer mensen schaffen een EV aan, maar ook op het circuit zijn elektrische auto’s niet meer weg te denken. We hebben de dikste elektrische racewagens voor je op een rij gezet.
Er bestaan al langer elektrische auto’s dan je misschien denkt. In de jaren 80 werd bijvoorbeeld de GM Sunraycer geïntroduceerd. Het was een iconische racewagen die werd aangedreven door hernieuwbare energie. Maar vele jaren eerder kwam pionier Andrew Riker al met een elektrische wagen in 1898.
De 4 dikste elektrische auto’s voor het circuit
Tijd om de sportieve elektrische auto de aandacht te geven die het verdient. Dit zijn, wat ons betreft, de dikste modellen voor op het circuit:
#1 Volkswagen ID.R: het keiharde hoogtepunt
De Volkswagen ID.R is makkelijk een hoogtepunt te noemen als het gaat om de beste elektrische auto’s van het moment. De wagen bezit onder meer het record voor de snelste EV-rondetijd op de Nürburgring Nordschleife en won de bergrace Pikes Peak in recordtijd.
Deze e-bolide is ongetwijfeld een absoluut beest dat in 2,25 seconden van 0 naar 100 kan gaan.
#2 Tajima Rimac E-Runner: elektrische auto met recordsnelheid
Deze elektrische auto behaalde in 2015 de tweede plek op de Pikes Peak en wist zijn vorige record met 11 seconden te verbreken. De Pikes Peak wordt gezien als een extreem gevaarlijke race met grote hoogteverschillen en krappe bochten.
Erg indrukwekkend dus, vooral als je bedenkt dat de bestuurder, de Japanse racelegende Nobuhiro Monster Tajima, op dat moment 65 jaar was. De wagen accelereert van 0 naar 100 in slechts 2,2 seconden.
#3 Porsche Mission R: het grote voorbeeld
De Mission R van Porsche moet hét voorbeeld zijn voor de elektrische auto’s van de toekomst. Het is een concept car voor toekomstige racewagens met een totaal vermogen van bijna 1.100 pk. In 2,5 seconden moet dit beest van 0 naar 100 gaan, met een topsnelheid van 300 km/u.
Het is nog maar de vraag wat er uiteindelijk in de praktijk van dit conceptmodel terecht zal komen, maar wij zitten er helemaal klaar voor!
#4 Hyundai Kona EV Rally Car: elektrische auto on steroids
Deze elektrische auto is ontwikkeld in Nieuw-Zeeland en zette een geweldige tijd neer op zijn debuut bij de heuvelklim in Waimate: 1:58.38. De wagen is in elk geval een stuk indrukwekkender dan de reguliere Kona Electric voor consumenten, die meer aanvoelt als een bescheiden cross-over dan een racemonster.
De EV Rally Car ziet er daarentegen zelfs in stilstand snel uit.